Boeken

Nationale Voorleesdagen 2024

Nationale Voorleesdagen 2024
Voorleesontbijt met Aad Meinderts tijdens Nationale Voorleesdagen 2024
– Foto Eveline van Egdom

Elke dag voorlezen is belangrijk voor de (taal)ontwikkeling van kinderen. Tijdens de Nationale Voorleesdagen 2024 wordt hier (net als elk jaar) extra aandacht voor gevraagd, met het Nationale Voorleesontbijt vanmorgen als startmoment.
In het Literatuurmuseum/ Kinderboekenmuseum las directeur Aad Meinderts voor.
Hij was de drijvende kracht achter de oprichting van het Kinderboekenmuseum dat zich sinds 1994 inzet voor het versterken van de leescultuur.
Omdat hij later dit jaar met pensioen gaat, was Meinderts dit keer degene die aan kinderen van Kinderopvang 2Samen voorlas uit het Prentenboek van het Jaar.

Voorlezen is geweldig om te doen. Je neemt kinderen even mee naar een andere wereld. Een ervaring die er hopelijk toe leidt dat ze later ook zelf met veel plezier een boek pakken of een e-book lezen.”
Het Kinderboekenmuseum en Kinderopvang 2Samen trekken al jarenlang gezamenlijk op om het Voorleesontbijt in het museum te organiseren, ook in samenwerking met Heel Den Haag Leest. Ook dit jaar vormde een groep peuters en kleuters van 2Samen het publiek. Meinderts vertelde ze een hartverwarmend verhaal over vriendschap, verwachtingen en verrassingen: Help! Een verrassing! van Miriam Bos. Dit boek is gekozen tot Prentenboek van het Jaar 2024 en gaat over het vosje August dat tot zijn grote schrik wordt verrast door zijn vriendin Suus.

Kinderboekenmuseum
Het Kinderboekenmuseum is dé plek in Nederland waar kinderen op een speelse en laagdrempelige manier de kracht van literatuur ervaren, ook als ze nog heel jong zijn. Kinderen van verschillende leeftijden ontdekken, beleven en maken hier verhalen in onder andere de tentoonstellingen De eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt, Ik ben Kikker en Papiria.

De Nationale Voorleesdagen 2024
De Nationale Voorleesdagen – dit jaar van 24 januari t/m 3 februari – zijn bedoeld om het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen te stimuleren. De nadruk ligt op de voordelen van het (voor)lezen, waaronder het positieve effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip. De campagne is een project van Stichting Lezen en wordt uitgevoerd door Stichting CPNB.

Please follow and like us:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.