Laan van Wateringseveld: gevaarlijke verkeersknelpunten

Rijdt u wel eens over de Laan van Wateringseveld?
Ook tijdens de spits? Of als de (basis)scholen uit gaan?
Dan bent u vast geconfronteerd (geweest) met de knelpunten op deze laan én bijvoorbeeld de Noordweg.
Knelpunten, die zelfs regelmatig erg gevaarlijk zijn!

Zelf kom ik vaak bij De Fontein. Om er met de auto te komen rond 15.00 uur op een doordeweekse dag is niet makkelijk. Het begint al bij de afslag van de Erasmusweg naar de Laan van Wateringseveld.
Vaak staat er al een lange file bij het verkeerslicht bij de Noordweg. De verkeerslichten lijken niet echt correct afgesteld. Maar erger is, dat als er veel afslaand verkeer is, er maar twee auto’s richting de Noordweg kunnen afslaan (stil staan dus) maar al het andere verkeer moet wachten tot het kruispunt weer vrij is. Het verkeerslicht is dan natuurlijk al lang en breed op rood.

Ben je eindelijk voorbij het verkeerslicht, schiet het best wel op. De heenweg dan he?
De terugweg is weer een crime.
Tijdens de spits staat de hele laan richting de Erasmusweg vol. Mondjesmaat kan je doorrijden naar het verkeerslicht bij de Noordweg, waarbij ik regelmatig gevaarlijke situaties zie van automobilisten die willen invoegen vanaf de zijwegen of de ventweg en soms fietsers over het hoofd zien door de drukte.
Komt er dan een tram voorbij, duurt het nog langer voordat je verder kan: trams hebben altijd voorrang.

De fietsoversteekplaats bij de Noordweg wordt niet leeg gehouden.
Ook voor fietsers is het dus manoeuvreren in de spits.
Ook bij het verkeerslicht bij de Erasmusweg staat in de spits een lange rij, al moet ik bekennen, dat het minder lang duurt om er weg te komen.

Hetzelfde geldt overigens voor de Laan van Wateringseveld kruising Oosteinde.
Het BIT Wateringse Veld en het Bewonersplatform zijn al jaren bezig deze situatie te verbeteren, maar er gebeurt niets.
Let wel, het is naast dat het heel veel tijd kost, ook erg gevaarlijk! Want door de drukte en hectiek worden risico’s genomen, die tot ongelukken leiden. Om maar niet te spreken van irritaties van andere weggebruikers om degenen die bijvoorbeeld de ventweg (of parallelle wegen) kiezen, om maar eerder bij de kruising met de Noordweg te zijn.
Een planoloog zei dat een oplossing rotondes zouden kunnen zijn.
Het bewonersplatform kwam ook met mogelijke oplossingen:
Mogelijke opties door het Bewonersplatform meegegeven waren:
1. De huidige plannen rond de aansluiting naar de N211 zouden het probleem aldaar oplossen. Dit zal ook een grote impact op de Laan van Wateringse veld hebben;
2. Bij het kruispunt Laan van Wateringse Veld-Oosteinde zou de aanleg van een rotonde mogelijk de ergste filevorming kunnen reduceren tot een aanvaardbaar niveau;
3. Het aanpak van het kruispunt Laan van Wateringse Veld Noordweg zal de meeste impact vragen. De Noordweg middels een tunnel onder de trambaan door leiden en het verkeer geen kans meer geven om links of rechtsaf te slaan. De huidige route van bus 37 zou dan aangepast moeten worden. (via de Erasmusweg de Laan van Wateringse Veld op);
4. Tot slot zou bij het Erasmusveld een ontsluiting mogelijkheid gemaakt moeten worden naar de Erasmusweg, de oude en nieuwe bewoners van het Erasmusveld hebben zodoende een uitwijk mogelijkheid om de Noordweg te ontlasten.
Ik hoop dat de gemeente kijkt naar dit probleem en snel met oplossingen komt. Deze problematiek speelt al lang genoeg.
14 reacties
Teun Harteveld
Wateringseveld is een woonwijk en geen ontsluiting voor Den Haag zuid.
Mijn 1e voorstel zou zijn alleen belanghebbende toe te laten in het Wateringseveld met een pasjessysteem.
Mijn 2e voorstel is dat B&W zo snel mogelijk geld moet vrij maken om de twee voorgestelde rotondes te realiseren.
admin
Beste Teun,
Je eerste voorstel lijkt me erg lastig uit te voeren. Er staan veel scholen. Hier komen natuurlijk ook kinderen die niet in de wijk wonen. Zeker voor wat betreft de basisscholen worden zij gehaald en gebracht.
En een pasjessysteem geeft ook weer oponthoud.
Het tweede voorstel zou geweldig zijn, al zal er rekening gehouden moeten worden met de tram
Marja
Wateringse Veld is een woonwijk en geen snelle doorgang/sluipweg richting de snelweg cq richting Den Haag zuid en/of Wateringen. Daarom zeker een voorstander voor belanghebbendentoegang via pasjes danwel op kentekenscan. En omdat er dan veel minder mensen gebruik maken van deze route zal het met het oponthoud wel meevallen.
En kinderen hoeven niet met de auto naar school te worden gebracht. Fietsen of openbaar vervoer is ook goed mogelijk binnen en richting Wateringse Veld.
Rotondes wordt een drama met de vele trams die over dat traject rijden. Dan moeten er toch ook weer stoplichten komen voor als de tram er langs rijdt. Zinloos idee dus.
Kortom doe gewoon iets aan het sluipverkeer en zorg ervoor dat kinderen niet langer met de auto naar school gebracht worden dan scheelt dat al enorm veel verkeersoverlast op de Laan van Wateringse Veld.
Een bewoner van de Laan van Wateringse veld.
admin
Beste Marja,
Ik ben het met je eens dat er iets moet gebeuren.
Een pasjessysteem lijkt mij echter niets. Natuurlijk is de Laan van Wateringseveld voor de bewoners in eerste instantie. Maar deze mensen doen ook boodschappen via bezorgdiensten (Appie, pakketdiensten, enz. enz). Dan de hulpdiensten: een pasjessysteem houdt op, neem het voorbeeld van de pollers vroeger op de Leyweg.
En natuurlijk kunnen kinderen met de fiets of OV worden gehaald, maar dat gaat niet altijd op (minder valide mensen 😉 ).
Er moet een andere, permanentere oplossing komen.
Marja
@admin
Belanghebbenden toegang hoeft ook niet de hele dag, maar zeker wel in de ochtendspits van half acht tot negen uur en in de middag vanaf kwart voor drie tot zeven uur. 😉
admin
Beste Marja
Het probleem is dat de Laan eigenlijk de enige weg is die dit gebied doorkruist!
Hoe moet je anders reizen?
Het is een illusie te denken dat mensen hun heilige koe zullen laten staan.
De Laan van Wateringseveld is niet handig ontworpen voor zo’n grote regio: er hadden veel meer doorgaande wegen voor dit stadsdeel ontworpen moeten zijn. Of deze weg had veel breder moeten zijn.
De enige oplossing nu is zorgen dat er doorstroming komt. Dus niet meer laten afslaan op de Noordweg, zodat daar geen opstopping meer kan komen. En rotondes.
Punt 3 van de oplossingen van Wateringse Veld is ook een hele goede!
Het is nu zaak, dat de gemeente snel met oplossingen komt. En ja, het zal zeker geld kosten, want mijns inziens is het niet mogelijk met wat er nu al ligt.
Marja
@admin
De Wippolderlaan (N211) is feitelijk bedoeld voor verkeer richting Wateringen en Den Haag Zuid. Kijk maar op de borden. De afrit bij de Wippolderlaan is eigenlijk alleen voor de wijk Wateringse Veld. De rest is sluipverkeer.
De Laan van Wateringse Veld is nu al vaak een soort van racebaan. De weg verbreden zou dit verergeren. Een andere optie is de gehele wijk als 30 kilometer gebied aanwijzen. Dan kiezen de sluipers vanzelf voor de ‘snellere’ route via de N211. 🙂
admin
Helemaal mee eens Marja!
Ik heb het ook alleen over het verkeer dat hier moet zijn.
Wat ik zie (en echt, ik kom hier heel vaak omdat mijn kleindochter op de Fontein zit) is dat tijdens de schooluren het al druk is. En er zich gevaarlijke situaties voordoen: daar zijn deze foto’s ook van gemaakt.
(En dan zijn het nog kalme foto’s, omdat we veel drukte voor waren).
Inderdaad zou een 30 kilometer zone een perfecte oplossing zijn om het overige sluipverkeer tegen te houden.
De N211 is toch ideaal om snel naar de Erasmusweg te komen?
Dan kies je toch niet de Laan van Wateringseveld?
Of begrijp ik je verkeerd? 🙂
Dank je overigens voor al je inbreng!
Het laat ook mij verder denken. (Y)
DirkT
Mijnsinziens camerasysteem met kenteken-en snelheidsregistratie.
Noordweg en Oosteinde alleen rechtdoorgaand verkeer.
de hele Laan 30 km met verkeersdrempels
P+R maken hoek Ersasmus Laan vW
ook bij Wippolderlaan met tram- en bushalte, zodat kinderen naar school gebracht kunnen worden.
trambaan doortrekken naar Wippolderlaan
BIT Wateringse Veld heeft al voorgesteld om trambaan te asfalteren zodat de bus hier ook gebruik van kan maken.
Openbare parkeergarage en winkelcentrum moeten wel bereikbaar blijven.
Een bewoner van de Laan van Wateringse Veld.
Hans
Helemaal eens, het weghouden van sluipverkeer vanaf de A4 is een kansloze zaak.
De ontsluiting van een grote wijk als Wateringseveld is gewoon niet goed geregeld
Ook het feit dat de ventweg bij de bibliotheek voorrang heeft leidt tot opstopping
Daarnaast is de ingang van de parkeergarage een drama.
Het zou beter zijn om 1 parkeerplaats op te heffen zodat de draai eenvoudig kan worden gemaakt en de doorstroom wordt verbeterd
Henk
Hallo,
Vandaag zag ik in de posthoorn staan dat er op 19 maart een inspreekavond over de verkeerssituatie in het Wateringse Veld is. Nu staat er dat de informatie en aanmelding via www denhaag.nl moet. Helaas kan ik op die site geen enkele informatie vinden. Na wat googlen kwam ik hier terecht. Misschien interessant om naar die inspreekavond te gaan en je ideeën te delen?
admin
Beste Henk,
Ik las het ook ja!
Inderdaad kan ik ook niet zo snel een link vinden op de website van Den Haag, maar ik kom hierop terug!
Dank je voor de info 🙂
Johan
De laan van wateringse veld lijkt inderdaad wel een racebaan soms. Een paar maanden geleden stond er nog een snelheidswaarneming ter hoogte van de brug, maar deze is door onbekende reden alweer verdwenen ! Geen idee waarom. In het weekend is het helemaal chaos met de hoeveelheid auto’s die van de laan gebruik maken. Er staat dan altijd een enorme file. Hoe lang is dit al bezig en wanneer wordt hier einelijk iets aan gedaan ??
admin
@Johan,
DIe snelheidswaarneming zal wel een mobiele zijn geweest: een die soms hier, soms daar staat 🙁
Helaas is deze laan een doorgaande. Helaas met extra druk nu de Ambachtsweg afgesloten is.
Ik hoop, dat als de Wippolderlaan wordt geherstructureerd de druk een beetje minder gaat worden.