Stadsnieuws

Fietspad Grote Marktstraat is geen fietspad?

fietspad
Het fietspad op de Grote Marktstraat blijkt geen fietspad te zijn?

Sinds het VCP (Verkeers Circulatie Plan) in november 2009 in werking trad, was de enige manier om nog ín het centrum te komen de (brom)fiets of het Openbaar Vervoer. Gelukkig was er een fietspad door de Grote Marktstraat. Toch?
Stukje bij beetje werden echter ook fietsen haast “weggepest”.
Sinds oktober 2016 is bijvoorbeeld het fietsparkeerverbod ingegaan in grote delen van het centrum.
En vanaf vorig jaar mag je in grote delen van het centrum niet meer fietsen.

Nu moet ik bekennen, dat in veel straten in het centrum ik het geen ramp vind. Of het is wel te omzeilen, of ik loop wel een klein stukje.
Maar.
Weer gaan er plannen op vanuit de Gemeenteraad fietsen ook te weren in de Grote Marktstraat.

fietspad
Op de roltrap ook het teken dat fietsers te gast zijn in de Grote Marktstraat

Stomverbaasd was ik, toe ik las bij een status van Axel Veldhuijzen op Twitter, dat er helemaal geen officieel fietspad was in de Grote Marktstraat. Fietsers zijn er te gast, zo staat ook in de Staatscourant uit 2013. Hoewel er ook staat, dat daar een fietspad is aangelegd:
” (bijvoorbeeld in de Grote Marktstraat is fietsen toegestaan en is een verplicht fietspad aangelegd)”

Inderdaad was er een baan voor fietsers: in 2006 werden op het roze geschilderde deel al fietsjes geschilderd ter verduidelijking.
Het is ook de meest veilige route als je vanaf de Prinsegracht komt.
Want ben je wel eens via de Gedempte Gracht gegaan? Hoe vaak ik niet een bijna-ongeluk heb meegemaakt of gezien is niet op al mijn vingers en tenen te tellen. Per jaar dan he?
Wil de gemeente de fietsers weren in het wandelgebied, dan moet zij eerst zorgen voor een goed alternatief.

Mij lijkt het beste het fietspad weer in ere te herstellen (voordat de situatie nóg onduidelijker wordt en fietsers zich ook in de Grote Marktstraat zich mengen tussen de voetgangers) tot er een goed fietspad is door het centrum heen. En graag niet “via China”.
Want fietsers te gast werkt echt niet altijd. Neem de fietsbezorgers die afhankelijk zijn van een weg, maar ook de mensen die door eht centrum heen willen/moeten.

Please follow and like us:

3 reacties

  • Casper de Weerd

    Ik ben voor een fietspad door de Herderinnestraat (vanaf de Brouwersgracht) en Gedempte gracht, waar dan geen auto’s meer komen. En voor de Boekhorststraat richting Prinsengracht een autovrij wandelpad. De situatie in de Grote Marktstraat los je niet op met een duidelijke fietspad

  • Eduard Bekker

    Door de Grote Marktstraat reden ooit trams, bussen, fietsers, brommers en auto’s. En nu zou er geen veilig fietspad doorheen kunnen?
    Tuurlijk: de huidige sleuf helemaal ononderbroken door laten lopen, rood asfalteren en bij de zijstraat zebrastrepen aanleggen. Dat is duidelijk en dan is het hele probleem opgelost. Maar het ‘design’ is blijkbaar belangrijker dan de veiligheid voor fietsers en voetgangers.

  • admin

    Probleem is @Casper, dat bedrijven nog steeds meoten laden en lossen. Autovrij is een illusie.
    En je zal er maar wonen!
    Ik denk inderdaad, dat het fietspad door de Grote Marktstraat mét zebrapaden, de beste en meest veilige oplossing is.
    Maar waarbij gehandhaafd wordt op snelheid. Ik sluit me aan bij @Eduard.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.