Contant betalen niet meer mogelijk bij bestuurder HTM

Wellicht ten overvloede, maar vanaf 1 oktober is contant betalen niet meer mogelijk bij de bestuurders van de bussen én trams van de HTM.
Iedereen zal dan zijn bankpas moeten gebruiken óf in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs of een kaartje kopen aan de automaat die in alle trams worden geplaatst.
Je kan je reis betalen met een OV-chipkaart óf een gekochte kaart (bij één van de servicepunten) óf via je bankpas (bij de bestuurder in het geval van de bus) ofwel via de automaat een kaartje aanschaffen (in de tram). Of natuurlijk via de HTM ticket app.
De bussen schaften de contante verkoop al eerder af.
Maar vanaf 1 oktober heeft ook in de tram de bestuurder géén geld meer bij zich. Wel krijgen alle trams (ook de “gewone”) nu gelukkig een automaat, waarmee je je reis ook contant kan betalen.
De bestuurder heeft geen sleutel van deze automaten.
Helaas krijgen de bussen deze automaten niet. Daar zegt de HTM geen ruimte voor te hebben.
Persoonlijk vind ik dit erg jammer.
Ik vind het een stap achteruit in de service.
Mensen die rood staan hebben wel vaak nog wat contant geld tot hun beschikking, maar niet voldoende op hun rekening.
Zo wordt hun de toegang tot het openbaar vervoer ontzegd.
Ook voor noodzakelijke ritjes zoals de dokter of het ziekenhuis.
Ik ben daarom wel blij, dat in de trams contante betalingen wel mogelijk zijn na 1 oktober…
Toch begrijp ik de beweegreden wel enigszins. Het zou te maken hebben met de veiligheid van de bestuurders. Geld heeft toch voor sommige mensen een magische uitwerking.
Jammer dat mensen die het even zwaar hebben hierdoor de dupe moeten worden.
De enige manier om dan een vervoersbewijs te kopen, is deze aan te schaffen bij de servicepunten van de HTM. Misschien een paar in voorraad nemen?
De bestuurder heeft nu in elk geval meer tijd voor het verkeer. Zeker als het erg druk is, wordt het lastig op tijd te blijven rijden. Zou dat misschien een hoofdbeweegreden zijn geweest? Ik lees tenslotte weinig over diefstal….