Natuur/milieu,  Stadsnieuws

Forze IV verbetert internationaal snelheidsrecord op waterstof



Vandaag deed Forze, het waterstofraceteam van de TU Delft, een geslaagde gooi naar het internationale FIA snelheidsrecord voor waterstofvoertuigen op de 1/8e mijl, een sprint over ongeveer 200 meter. Deze recordpoging vond plaats op de Prinses Beatrixlaan die, ook voor het busverkeer, voor deze gelegenheid was afgesloten. Met deze recordpoging wilde het team laten zien dat groene technologie niet onderdoet voor de huidige, vervuilende alternatieven.




Onder andere minister Maxime Verhagen en de Haagse wethouder Rabin Baldewsingh woonden de sprint over de ongeveer 200 meter lange racebaan bij. Het staande record op deze ruim 200 meter lange baan, stammend uit 2008, was 11,591 seconden. Onder toezicht van de KNAF vlagde minister Verhagen de Delftenaren af (eerste foto) na een tijd van 10,450 seconden.




De wagen raasde terwijl iedereen stond te wachten met enorme snelheid voorbij; hij was alweer verdwenen, voordat iemand het haast door had (mede door de enorme geruisloosheid)!




Voordat het record ook officieel de boeken in gaat, moet de FIA het rapport van de KNAF wel nog formeel bevestigen. Maar vanzelfsrekend waren de studenten erg blij met het resultaat!






Ook prees minister Verhagen na afloop van de rit het werk van de ingenieurs als een prachtig voorbeeld van innovatie.




Waterstofbrandstofcellen zijn een serieus alternatief voor benzinemotoren. Mits de waterstof met groene energie is geproduceerd, is waterstof volledig schoon. De enige uitstoot is zuiver water. Waterstof heeft echter het voordeel dat het snel getankt kan worden. De praktische actieradius van een waterstofauto is daarmee vergelijkbaar met die van de huidige benzinemotoren.




Ook de racewagen van Forze gebruikt een brandstofcel om elektriciteit op te wekken. De geproduceerde elektriciteit gaat vervolgens via een energiebuffer naar twee elektromotoren, één voor elk achterwiel. De energiebuffer maakt een tijdelijke vermogens ‘boost’ mogelijk waardoor het voertuig in 5 seconden op de 100 km/u zit. Ook kan er energie in worden opgeslagen tijdens het regeneratief remmen. De topsnelheid van de racewagen ligt rond de 120 km/u.



Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.