Overweging,  Stadsnieuws

Bloemen voor verongelukte vrouw op Segbroeklaan

 

Zoals iedereen wel zal hebben gehoord of gelezen dat op dinsdagochtend 8 september op de kruising van de Segbroeklaan met de Fahrenheitstraat een 45-jarige fietsster om het leven is gekomen doordat een vrachtwagen die rechtsaf vanuit de Fahrenheitstraat de Segbroeklaan op reed.

Door de dode hoek zag de chauffeur de vrouw over het hoofd.

Met bloemen en waxinelichtjes wordt de vrouw herdacht. Ook staan er teksten met het opschrift “rust zacht” en “wat een leegte”.

De vrouw was een moeder van twee kinderen…..

 

 Heel bijzonder was het feit dat iedereen die daar met elkaar sprak en hun verhaal met elkaar wilde delen nu maar hopen dat er eindelijk eens ingegrepen gaat worden door de Gemeente / Overheid met betrekking op deze dode hoek.

 

Op de kruising van de Segbroeklaan met de Goudenregenstraat die hier vlak bij ligt, was eerder dit jaar ook al een botsing tusen een vrachtwagen en een fietser.

In dat geval raakte een vrouw zwaargewond.

 

En weer de bewuste dode hoek.

Het is toch ongelooflijk dat dit nog steeds mogelijk is?

Er zijn zo veel oplossingen tegenwoordig, maar ze kosten geld.

Hier (klik) schreef ik al over een goedkope oplossing; helaas moeten de fietsers/bromfietsers dan extra opletten; maar je weet wel of je al dan niet zichtbaar bent!

Op deze site kan je ook tips en trucs lezen; maar ook weer alleen voor anderen dan de chauffeurs….

Een structurele oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat op dit soort wegen alleen nog maar ervaren chauffeurs mogen rijden; zeker in een straat als de Fahrenheitstraat en Goudenregenstraat. Deze wegen zijn zo immens smal, dat je als fietser al moet laveren tussen het verkeer (en trams….).

Vanaf 2007 moeten vrachtwagens al voldoen aan de verplichting van een groter zichtveld, maar kennelijk is dit nog steeds niet afdoende; er vallen nog steeds meer slachtoffers door het gebrek aan zicht.

Ik hoop dat men snel andere verplichtingen zal gaan invoeren, zoals extra spiegels, maar ook camerasystemen. Hiermee kan de chauffeur op een beeldscherm in de cabine de omgeving van zijn vrachtwagen in de gaten houden via kleine camera’s. Er is ook een systeem dat op de vrachtwagen wordt gemonteerd en fietsers door middel van geluidssignalen en een knipperlicht waarschuwt dat de vrachtwagen gaat afslaan. 

 

Ik wens de familie, vrienden, kennissen en iedereen die is getroffen door dit vreselijke ongeval heel veel sterkte met het verwerken van het verdriet en gemis.

Ook de vrachtwagenchauffeur.

 

De foto’s zijn van Richard Mulder (klik); bedankt!

Please follow and like us:

2 reacties

  • Hanny

    Ik ben het met je eens dat vrachtwagenchauffeurs moeten uitkijken. Als er al fietsers bij een kruising staan, moeten ze er niet naast gaan staan, maar erachter blijven.
    Maar ook de fietsers moeten moeten uitkijken. Zorgen dat ze niet naast een vrachtwagen gaan staan. Komt er eentje naast staan, dan de stoep op. Afstand houden van zo’n groot gevaarte.
    Het belangrijkste in het verkeer is: letten op elkaar.

  • Jerry

    Fietser de stoep opsturen is niet het antwoord (dan kunnen er ongelukken ontstaan tussen fietsers en voetgangers). Moeten de fietsers er dan blijven wachten tot dat alle voertuigen (vrachtwagens, busjes) met een dode hoeken voorbij gereden zijn ?

    oplossing, de wegbeheerders moeten gevaarlijk locatie opnieuw gaan bekijken en dan aanpassen.
    (gescheide rijstroken, verkeerslichten aanpassen e.d.)
    Eigenaren van vrachtwagens en busjes meer aandacht geven of zij wel goede beveiligingen hebben geinstalleerd hebben om ongelukken te voorkomen (vooral niet bezuinigen op veiligheid).
    En voor bestuurders betere bewust worden dat hun spiegels goed staan en altijd 100% bewust rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.