Historie,  Stadsnieuws

Weer verdwijnt een uniek stukje stadsbeeld

De onderdoorgang hoek Parallelweg/Vaillantlaan

Op de kruising van de Vaillantlaan en Parallelweg staat een brug waarover het trein- en tramspoor loopt. Om onder het spoor te kunnen komen, werd rond 1925 het kruispunt verdiept.

Omdat het vroeger regelmatig na een (kleine) regenbui onder water kwam te staan, kreeg het de bijnaam “de Put”.

De onderdoorgang bij de Vaillantlaan/Calandstraat voldoet volgens de gemeente niet meer.

Er zijn veel onveilige verkeerssituaties en ook voelen veel mensen zich onveilig in deze tunnel.

Vandaar dat de gemeente nu bezig is met een nieuwe doorgang (klik). Het oude viaduct wordt gesloopt, de nieuwe doorgang wordt korter en hoger waardoor de nu nog donkere (voor het gevoel onveilige) onderdoorgang verandert in een viaduct met veel licht. Ook het vrachtverkeer kan er dan onderdoor. Ook wordt het aantal rijstroken onder de brug vermeerderd van 2 naar 3 per richting, en komt er een vrijliggend fietspad.
Ook de kruispunten aan zowel de kant van de Parallelweg als Calandstraat worden vergroot en overzichtelijk gemaakt, om de verkeersveiligheid, ook van fietsers en voetgangers, te vergroten.

 

Een prachtgezicht vind ik de keerwanden langs de Parallelweg; Het projectteam De Put schreef mij:

 

De keerwanden zijn een onderdeel van het landhoofd en keren de grond achter de wand (muur). Deze wanden sluiten aan op de wand onder de sporen. Destijds is niet gekozen voor een talud (met zogenaamde hooggelegen landhoofd) omdat daarmee de overspanning groter zou worden, de weg dieper (of het spoor hoger) zou komen te liggen en daarmee de kosten ook fors zouden stijgen. Het grondgebruik is met (keer)wanden minder hetgeen in stedelijk gebied (waar grond kostbaar is) gewenst is. De bouw heeft rond 1923-1924 plaatsgevonden.”

 

Sloop bij de Waldorpstraat

 

Hierboven zie je, dat men op de Waldorpstraat druk bezig was, de oude tunnel met keerwand te slopen, en hieronder de bouw van de nieuwe brug op dezelfde plaats.

 

Bouw nieuwe brug voor het spoor

 


Deze hele verbouwing gaat helaas ten koste van al deze mijns oude keerwanden.

Die aan de kant van de Waldorpstraat zijn nu allemaal verdwenen; op de foto hieronder zie je dat de laatste wordt gesloopt.

 

Laatste keerwand verdwijnt onder de slopershamer

 


Ik ben bang, dat wanneer de tram een eigen spoor gaat krijgen, ook de laatste keerwanden aan de kant van de Parallelweg gesloopt zullen gaan worden; een stukje historie zal ook dan verdwijnen.

 

Is hij niet prachtig?

 

Denk de graffiti weg, en zie eens, wat een prachtig stukje bouwwerk er staat!

Is er geen mogelijkheid, deze af te breken, en elders weer op te bouwen? Er moet, misschien bij station HS, of bij de oude HTM remise bij de Wouwermanstraat/Parallelweg toch wel een plekje vrij zijn?

Het is toch doodzonde, dat alles maar “gewoon” verdwijnt?

Please follow and like us:

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.