Schending Copyright door BNR Nieuwsradio
Fotograferen. Het is intussen een passie geworden. Zonder compact camera ga ik niet de deur uit en als er wat moois te schieten valt en ik ben in staat de Canon mee te nemen, dan zal ik dat niet nalaten.
Praktisch alle afbeeldingen op mijn blog zijn dan ook van mij. Ook staat/stond duidelijk geschreven dat niemand ze zonder toestemming mag overnemen, al ben ik echt niet moeilijk; bloggers krijgen ze sowieso. Alleen ten aanzien van commerciële onstellingen ben ik moeilijker. Ik wil en kan niet aan fotograferen verdienen, het is mijn passie en zie het als broodroof als een dergelijke instelling ze jat.
En dat is precies wat er is gebeurd door BNR Nieuwsradio (Business Nieuws Radio B.V.), nota bene onderdeel van FD Mediagroep samen met Het Financieele Dagblad B.V.
Vorig jaar bemerkte ik ineens dat door hun een foto van Khalid Boudou geplukt was voor de weblog van deze schrijver. En dat zonder mijn toestemming en al helemaal zonder naamsvermelding.
Een lange mailwisseling (en telefoongesprekken) volgde, waarin ik uiteindelijk voorstelde dat zij mij ter compensatie een cadeaubon zouden sturen voor het gebruik, ofwel de foto’s per direct weg zouden halen.
Afijn, lang gewacht en ik zou antwoord krijgen van de eindredacteur.
Dit gebeurde dit niet.
Een groot aantal foto’s werden van de website weggehaald, maar veel staan er nog steeds. Maar liefst 21!
Waarom ben ik boos?
Als blogger moet je enorm oppassen dat je je houdt aan het copy- en auteursrecht, want anders kan je enorme facturen tegemoet zien, wat ook regelmatig is gebeurd. Maar commerciële instanties denken gewoon dat ze alles kunnen maken?
Lees ook hun voorwaarden maar eens op het FD Mediagroep; ik zou hun een pittige factuur kunnen sturen!!!!
Richard Kanters van Party Mania raadde mij aan een disclaimer op mijn site te zetten en gaf toestemming die van hem in aangepaste vorm over te nemen; dit heb ik dan ook gedaan, naast de duidelijke vermelding die al tijden op mijn blog staat in de zijkolom.
Overigens; afspraken die ik in het verleden heb gemaakt met (onder andere) medebloggers staan natuurlijk nog steeds.
Ik hoop dat BNR Nieuwsradio alsnog zijn verantwoordelijkheid in deze neemt.
Gebeurt dit niet, ben ik van plan minder leuke acties te ondernemen.
Screenshots zijn vanzelfsprekend gemaakt….
Iedereen die mij in deze heeft geadviseerd via Facebook: bedankt!
Tweet
8 reacties
John
Wat een stelletje schoftentuig dat BNR! En ze zijn zo voor marktwerking en ondernemerschap die club! Ongelooflijk!
gerooide
Zelfs een kadobon was nog teveel voor BNR. Brutale kruideniers zijn het!
Roel Wijnants
Dit is een niet te stoppen trend aan het worden de ouwe media graait tegen de klippen op bij bloggers en fotografen alsof het niet op kan En er zitten grote namen en organisaties bij
alle omroepen hebben wel een of meerdere keren gegraaid dagbladen weekbladen je kunt het zo gek niet bedenken ze graaien maar raak . Er zijn er bij die een eigen logo over foto’s heen plaatsen alsof de foto van hen afkomstig is . als u dit niet geloofd kijk , naar een heel klein percentage graaiers die ik
zo af en toe even in het zonnetje zet
//www.flickr.com/photos/roel1943/sets/72157627897365335/with/7981824085/
Ik wens je veel sterkt Gera
Hans
Ik heb al paar keer getweet met #bnr erin. Maar ja, blijkbaar is het een Piratenzender die BNR!!!
Geertje
@Hans; ik zag het! Dank je 🙂
@Roel
het is gewoon niet leuk; ik heb ze zo vaak gemaild en gebeld, maar de hoofdredacteur is gewoon ”doof”.
Ik hoop dat dit wel werkt, want het is gewoon onbehoorlijk!
@Gerooide
helemaal mee eens….
Frances van Rijn
Misschien heb je het al meerdere keren gehoord, maar kun je niet een logo door je foto’s zetten o.i.d.?
geertje
@Frances
heb er vaak aangedacht, maar ik vind het zonde van de afbeelding.
Ze zijn klein, meestal onder de 100 kb, dus men kan er toch weinig mee.
Aan bepaalde bloggers heb ik toestemming gegeven te plukken en die geven toch wel een naamsvermelding. Dat scheelt mij verzenden als ze hem klein op hun blog willen zetten.
Via Google kan iedereen direct traceren waar een fotovan mij vandaan komt, dus mijn mail is ook niet moeilijk te vinden.
Commerciele instellingen weten alles af van copyright. Als je weet hoeveel sommige bloggers hebben moeten betalen voor het schenden van het auteurs- ofcopyright, dan schrik je enorm.
Dat is ook de reden, dat ik bijna alleen mijn eigen afbeeldingen gebruik en zelfs geen screenshot bij deze blog. Behalve als ik natuurlijk een foto krijg van bijvoorbeeld Richard Mulder 🙂 Maar dan is het met de credits en link naar zijn site 🙂
Pingback: