Overweging,  Persoonlijk

Duistere praktijken van E-Care



Ik heb een elektronicabedrijf overgenomen dat niet denderend loopt. Maar ik kan wel mooi de licenties van een groot bedrijf daarmee overnemen.
Deze firma heeft goede specialisten, helaas slechtlopend, op het randje van faillissement, maar hiermee heb ik wél de mogelijkheden om voor dat grote bedrijf te repareren.
Ik breng het onder in een zelfstandige B.V. dat stiekeme connecties met mijn moederbedrijf heeft.


Die B.V. laat ik even aanmodderen. Langzaamaan hevel ik werkzaamheden over naar mijn eigen bedrijf. De B.V. met het gekochte bedrijf wordt steeds minder rendabel dus moet ik toch een faillissement aanvragen; betalingen voor dat bedrijf kunnen niet meer worden gedaan en ook de personeelslasten worden te groot.
Het UWV accepteert dit; de cijfers zijn dermate slecht dat het niet anders kan. Het personeel moet toch hun salaris krijgen?
Het goedkope personeel en de buitendienst die dit bedrijf heeft ontwikkeld (op mijn verzoek maar op hun kosten) neem ik over onder een nieuw, goedkoper contract en ik ben van het dure personeel af.
Het mooie van dit verhaal is, dat ik door de slimme beginconstructie wel de licenties hou.
Natuurlijk vermeld ik niet dat dit ‘gesjoemel’ al veel vaker is voorgekomen.
Het is het zoveelste bedrijf waar ik op deze manier heb gehandeld, en nu heb ik bijna alle licenties van alle grote bedrijven in mijn zak; ik mag dus voor bijna elk bedrijf gelicenseerd repareren. Mooi; goed geregeld toch?




Wie nieuwsgierig is, lees verder. Wie het allemaal een zorg is of geen zin heeft om een lange blog door te worstelen; sla gerust over, het is een pittige kwestie, maar het maakt me te boos dit te laten. Het bedrijf had mijns inziens namelijk nooit failliet verklaard mogen worden.
En dit moederbedrijf heeft dit veel vaker gedaan.
Hoeveel mensen zijn hierdoor niet gedupeerd? Hadden het UWV, curators en rechters niet beter de gang van zaken moeten controleren? Helaas, het is napraten, maar ik hoop dat deze blog ervoor zorgt dat een volgende keer beter in boeken, op internet wordt gekeken en geluisterd naar geruchten en werknemers. Want wat op deze blog staat is allemaal via het www gevonden en vanzelfsprekend ook uit persoonlijke ervaring.

Het verhaal waar het om gaat draait om E-Care.
Ooit werkte mijn man met veel plezier bij Servicom – Panasonic service center Den Haag. Helaas bleek het steeds lastiger het hoofd boven water te houden als bedrijf dat maar één merkspecialisme had, namelijk Panasonic producten. In 2006 besloot de directie het bedrijf over te doen aan Van der Greft te Leiden onder een aantal voorwaarden.
Deze waren onder andere dat al het personeel onder dezelfde voorwaarden als Panasonic in dienst zou komen, dus bijvoorbeeld opgebouwde pensioenrechten moesten worden overgenomen, salariëring moest hetzelfde blijven en datum indiensttreding moest in stand worden gehouden.
Op zich leek het een perfecte deal.
Helaas moest wel volgens de wettelijke anciënniteitsregelingen een aantal jaar later wegens reorganisatie een aantal mensen Van der Greft verlaten wegens dalende winstmarges. Maar het overgrote deel bleef in dienst bij Van der Greft.

Van der Greft was een B.V. maar was gerelateerd aan E-care (zie ook hier; eerst even registreren om alles te zien).
Bij de curator kan je de faillissementsdossiers in PDF doornemen (vreemd dat het niet in het faillissementsdossier vermeld staat). Ook hierin kan je lezen, dat wel degelijk onregelmatigheden tussen het moederbedrijf en ‘failliet’ zijn geconstateerd; deze zijn door E-Care afgekocht voor een ‘schijntje’.
Als je dit faillissementsdossier lees, ga je je al afvragen hoe het faillissement überhaupt door had mogen gaan.




Een klein stukje geschiedenis dat allemaal via het internet gevonden is.
Het bedrijf E-Care is ontstaan uit het vroegere Berlo dat failliet is gegaan.
Hieronder slechts een paar linken waaruit duidelijk blijkt dat er reeds eerder constructies gaande waren die dubieus te noemen zijn (maar ik heb er meerdere op het internet gevonden):
Uit de Volkskrant, nog één uit de Volkskrant en een derde (het stukje van Elsevier in deze link).
Een regelmatige herhaling dus van de gang van zaken.

Eén van de redenen waarom het bedrijf failliet zou zijn gegaan wordt voor aangegeven, dat de te verrichten werkzaamheden alleen op JVC gebaseerd waren en dat dit bedrijf wegviel. Dit was echter helemaal niet het geval, althans voor wat betreft de eenzijdigheid en hoofdinkomsten.
De werkzaamheden die oorspronkelijk verricht werden voor Panasonic werden langzaam weggesluisd naar het moederbedrijf E-Care onder het motto dat daar weinig werk was en er in verband met de buitendienst geen tijd voor was. Dit zou tijdelijk zijn.
Het gespecialiseerd personeel uit de overname van Servicom – Panasonic service center Den Haag moest in Leiden blijven; dit was de voorwaarde om de autorisatie van Panasonic te behouden.
De werkzaamheden bestonden uit het repareren van plasma schermen, lcd schermen, audio- en video apparatuur, fotocamera’s en navigatie apparatuur.
Dit waren niet alleen producten van Panasonic, maar van elk willekeurig merk.
Verder werd er op componentenniveau de printplaten voor de buitendienst verricht.
Voorts werd menig maal door E-Care Duiven gebruik gemaakt van personeel van Van der Greft (!) voor het bijspringen in Duiven, waardoor het werk in Leiden bleef liggen en er behoorlijke achterstanden ontstonden bij Van der Greft. Een duidelijke belangenverstrengeling derhalve.

De gang naar faillissement bij Van der Greft verliep tergend langzaam maar was toch als een donderslag bij heldere hemel.
In de tijd (2010) dat er via overheidswege deeltijd WW kon worden aangevraagd is hier gebruik van gemaakt, maar op een dubieuze manier
Een online cursus 3D tv Panasonic -wat niet meer was dan een uitgebreide folder en waarin niet werd ingegaan op de elektronica- en een cursus heftruck bediening, terwijl ze allang deze zouden moeten hebben volgens de ARBO; ze bedienden deze voertuigen zonder opleiding.
In deze zelfde periode werd veelvuldig gebruik gemaakt van stagiaires en vakantiemedewerkers die steeds opnieuw ingewerkt moesten worden waardoor de productie stagneerde. En dat terwijl deeltijd WW werd toegepast!

Niemand werd op de hoogte gehouden over de slechte situatie van Van der Greft door de ondernemingsraad, het was zelfs zo, dat de ondernemingsraad op een gegeven moment door de directie werd buitengesloten en geen informatie meer kreeg.

In 2010 werd mede door de ondernemingsraad een vergaand voorstel gedaan (inleveren van deel van het salaris, afzien van opslag, inleveren ADV dagen e.d.) om het bedrijf te behouden, aangezien er berichten kwamen dat het niet goed zou gaan met het bedrijf.
Hierop is door de directie niet ingegaan en heeft men gedaan of er niets aan de hand was en alles wel meeviel. En dat, terwijl ook in het faillissementsdossier te lezen valt, dat al 3 jaar vóór de aanvraag van het faillissement sprake was van een verlieslijdende situatie.

En zo kwam het moment, dat men een brief thuis kreeg, dat voor het bedrijf faillissement was aangevraagd; op dezelfde dag dat het salaris zou worden uitbetaald.
Vanzelfsprekend moest men wel doorgaan met zijn werk; de curator (Teekens Karstens) bepaalde wanneer iemand thuis kon blijven. Salaris zou door het UWV worden uitbetaald (al weet iedereen dat daar een lange tijd overheen kan gaan….).

Een groep mensen die ontslagen was, zoals de buitendienstmedewerkers werd na de faillissementsuitkering door E-Care Duiven in dienst genomen, maar met een ander contract (daar gaat je anciënniteit…). Maar zij mochten niets naar buiten brengen (of ze in dienst waren genomen, op welke manier -0-uren contract?- wat er verder met het bedrijf gebeurde en ga zo maar door).
Een aantal leidinggevenden die veel van de gang van zaken afwist werd ook aangenomen door E-Care; als zij te ver weg woonden mochten ze of lang forenzen, of verhuizen als ze wilden blijven.
De overige mensen stonden op straat, waaronder mijn man.

Het ergste hierin is, dat wij ervan overtuigd zijn dat (gezien onder andere de afkoopsom door E-Care betaald wegens connecties) het helemaal niet ging om een faillissement maar een verkapte reorganisatie, waarin op een makkelijke manier personeel ontslagen werd, zonder ook maar enige vorm van een sociaal plan (wat eerder wel had gekund).
En dat voor een verlies wat niet eens zo ernstig was (kijk hiervoor in het faillissementsdossier) en wat eigenlijk voornamelijk kwam door de lasten van onder andere de buitendienst die Van der Greft had opgebouwd in opdracht van E-Care. En natuurlijk het weg laten sluizen van werk.

Ook het feit dat zowel de curator als de rechter zich niet heeft verdiept in de hele gang van zaken en het faillissement simpelweg heeft geaccepteerd vind ik een kwalijke zaak.
E-Care kon de volledige boedel van de curator gewoon overnemen voor een bedrag van 2200 euro. Dit is natuurlijk volslagen ridicuul; wat denk je wat alleen al die meetinstrumenten waard zijn? (Er is geen openbare verkoop aan te pas gekomen…).

Op dit moment heeft E-Care bijna alle merken onder zijn hoede. Ik vraag me af of dit niet mede komt door eerdere ‘slimme’ constructies.
Eigenlijk hebben zij nu het ‘alleenrecht’ op de Nederlandse markt voor wat betreft de consumentenelektronica. Maar hoe staat het met de kwaliteit?
Cijfers (kijk maar eens hier) wijzen uit dat het bedrijf het erg slecht doet en enorm veel klachten komen binnen. Gespecialiseerd personeel is er natuurlijk nauwelijks meer doordat ze al het goede personeel hebben ontslagen en het liefst werken met stagiaires en goedkope krachten.
Het is nu een Ecabo gecertificeerd opleidingsinstituut  (het is een lachertje wat dat bij dit bedrijf inhoudt).

Vanzelfsprekend heb ik thuis nog veel meer informatie liggen. Maar dit is al lang genoeg en niet alles kan of mag ik publiceren.
Ik hoop dat deze blog aanleiding geeft ten aanzien van het UWV, curators en rechters om bij volgende dreigende faillissementen beter op te letten. Want het gaat niet alleen om de cijfers, maar ook alle frustraties die werknemers mee moeten maken. Zeker als een faillissement eigenlijk onrechtmatig is. Want dat was het in dit geval volgens ons wel degelijk.



Please follow and like us:
error

20 reacties

  • Dirk

    Ik ken het bedrijf wel ik ben zelf ook in de branche werkzaam geweest.En altijd veel garantie reparatie`s naar Leiden gebracht.Hoe is het met die aardige vrouw van de balie.Zij heeft vroeger in Voorburg bij Philips gewerkt.

  • Dirk

    Het was een oudere vrouw zij stond op de fruitweg achter de balie,leuk mens altijd lachen.Jammer dat dit zo allemaal aan zijn einde moet komen.

  • Dirk

    Wat een persoonlijk leed allemaal.Ik heb dit soort dingen al jaren geleden zien aankomen.
    Apparaten worden steeds beter en goedkoper en arbeid duurder dus het aantal reparaties liep ook sterk terug.Dus ik heb toen besloten weer in de elektrotechniek te gaan werken.

  • Geertje

    @Dirk,
    Slim van je!
    Mijn man is ook nog steeds op zoek; ook hem maakt het weinig meer uit. Hij kan veel, van onderhoud tot elektro tot elektronica.
    Maar ja, leeftijd zit tegen…

  • Dirk

    Ik ben ook pas op mijn 45e het werk gaan doen wat ik nu doe namelijk het keuren van elektrische installaties in utiliteit en industrie.Wat voor een opleiding heeft hij gedaan?
    Voordeel voor mij was wel dat ik de benodigde certificaten al had gehaald op het moment dat ik ging solliciteren.Maar in de techniek is nog steeds een groot gebrek aan vakmensen alleen reparatie werk zal moeilijk worden.Is Radio Holland niet iets voor hem dat is een bedrijf wat
    apparatuur voor schepen plaatst, onderhoud en repareerd.Met zijn achtergrond moet zoiets nog wel kunnen.

  • Bert

    Het duurt wel lang dat Tekens en Karstens het faillissement afrondt
    in februari zal de laatste straf betaling van 6x 10.000 euro voldaan moeten zijn
    zeker wat problemen met het afronden van het faillissement
    toch heb je als eigen risicodrager meer verantwoording naar het ex personeel
    we wachten nog even af

  • Nuri

    Zo wat jammer nou.Ik ben chauffeur geweest bij Teleflex tchnische dienst te Amsterdam die begin 2010 ook failliet ging.Ben nou even kijken hoe het met het bedrijf E-care gaat en zie opeens dat ze ook al failliet zijn.tot begin 2010 reed ik elke week naar de fruitweg.Ik ken daar ook veel mensen .Ik reed ook naar Panasonic Den haag voor reperaties maar dat ging later ook allemaal naar E-care leiden.-En daarvoor moest JVC reperaties ook naar E-care Leiden.En ik weet niet zeker maar ik denk dat het hele grote bedrijf van JVC bij de A4 ook failliet is.
    Domino effect. deze branche gaat helemaal down. Ik vind het ook heel erg voor het personeel die nu zonder werk zit.Ik had ook bijna 2 jaar thuis gezeten maar heb nu eindelijk iets leuks gevonden.Ik had wel wat andere dingen gedaan maar dat waren allemaal voor korte duur.Maar het was een dramatische 2 jaar.Dus ik hoop dat ze allemaal iets leuks kunnen vinden.

  • Pauline

    Dankjewel voor deze blog. Ik werk momenteel bij ecare in Duiven, maar helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat we failliet zijn. Maanden wachten op ons geld en wel 300 studenten zonder baan..

    Een regelrechte drama..

  • Anoniem

    Heb er jaren gewerkt, en ben eigenlijk wel blij dat ik op tijd van dit zinkende schip ben gesprongen.

  • Eric

    Heb 22 jaar bij van der Greft/e-Care gewerkt wat ruim 2 jaar geleden failliet is verklaard.
    Lees nu dat Duiven ook failliet is.
    Het lijkt er inderdaad op dat er een spelletje gespeeld wordt om van je dure personeel af te komen.
    Dit hebben ze in Leiden gedaan en nu in Duiven.
    Heb begrepen dat ze ook geen autorisatie meer hebben voor Panasonic.
    Raar dat het bedrijf dan toch een doorstart kan maken.
    Het aantal autorisaties wordt steeds minder (JVC/Panasonic) dus is het wachten dat dit “nieuwe bedrijf” E-Care Reverse Logistics B.V. ook failliet gaat.
    Raar dat rechtbank en curator dit niet inzien!!
    Voor alle Ex collega’s in Duiven: success met vinden van een nieuwe baan.

  • Pim van Vliet

    Ha Eric!

    Nou begrijp ik waarom ze Jos daar als directeur hadden zitten. Als je wilt dat niemand ziet waar je mee bezig bent moet je niet al te slimme mensen in die positie zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.