Stadsnieuws

Praktijkschool De Poort behaalt titel ‘Excellente School’

Praktijkschool De Poort
Spandoek predicaat Exellente School.
(Foto bij persbericht).

Praktijkschool De Poort in de Haagse wijk Duinoord ontving op maandag 27 juni het predicaat Excellente School. Het predicaat is een eervolle onderscheiding die wordt uitgegeven door de Inspectie van het Onderwijs aan scholen die zich op een positieve manier onderscheiden door goede kwaliteit en te excelleren in een specifiek profiel. De Poort behaalt de titel voor haar excellente techniekonderwijs.

Een te leuk bericht om niet te delen, want deze onderscheiding is zo verdiend!
De school heeft enorm de best gedaan een goede school te zijn voor de leerlingen. En dan is het geweldig dit ook bevestigd te zien met een onderscheiding. Als enige school van Den Haag!
Hieronder de rest van het persbericht:

De school ontving het predicaat op maandagochtend uit handen van Rogier Oet, Directeur Toezicht van de Onderwijsinspectie. Bij de uitreiking roemt Oet de school om haar maatschappelijke betrokkenheid en het gemotiveerde team. De Poort onderwijst haar leerlingen als praktijkschool allereerst middels het opdoen van praktische vaardigheden en ervaringen, bijvoorbeeld in de techniek en de horeca. Het stagebureau zorgt voor een breed aanbod aan organisaties waar jongeren leerwerktrajecten kunnen volgen. Daarna stromen leerlingen door naar het MBO of naar een baan.  De buurt profiteert ook mee van de vakkennis van de leerlingen. Zo kunnen de buurtgenoten gebruikmaken van een winkel voor fietsreparatie en een autowasservice.

Bouwen aan zelfvertrouwen
Volgens het inspectierapport weet de school “problemen” om te draaien naar uitdagingen. Directeur Danielle van Maanen is apetrots op de onderscheiding: “Veel leerlingen die hier komen zijn erg onzeker. Ze zijn altijd afgerekend op wat ze niet kunnen. Daarom is het bouwen aan eigenwaarde en zelfvertrouwen het allerbelangrijkste. Horen dat iemand trots op je is doet echt wat met je. We zien ook: Met meer zelfvertrouwen durven de kinderen hun eigen talenten te gaan ontdekken en gaan ze groeien.”

Een krachtig team
De jury is zeer lovend over de docenten van De Poort. Zij worden omschreven in termen als “eigenwijs”, en “intrinsiek gemotiveerd”. Leerlingen zijn erg positief over docenten en zeggen dingen als: ‘ze laten je in jezelf geloven’ en ‘je mag altijd proberen’. Van Maanen onderstreept het belang van de bottom-up aanpak en “haar” docenten: “Het team doet het hier echt. Iedere docent heeft zijn eigen specialisatie. Niemand is alleen verantwoordelijk voor een klas. We zeggen altijd: we hebben samen alle leerlingen. Dat voelt ook zo.”

Vakmensen als kapitaal
Wat betekent het predicaat voor Van Maanen? “Het geeft ons een reden om even stil te staan bij wat we allemaal goed doen. Dat doen we eigenlijk te weinig. Onze docenten, maar zeker ook de leerlingen, verdienen meer waardering. Dat helpt hen ook om zichzelf meer te waarderen. Vakmensen zijn het kapitaal van de samenleving. Dit predicaat zegt ook: Jij als leerling van de praktijkschool doet het supergoed. Wij hebben mensen zoals jij nodig. Jij kunt loodgieter of lasser worden en daarmee goed geld verdienen.“

Please follow and like us:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.