Groepsgesprek milieuzone brommers Den Haag

Zoals iedereen weet, is de Gemeente Den Haag van plan om per 1 januari 2020 tweetakt brommers te weren uit de stad.
Zeker voor de oude Puch- en Thomos bezitters is er veel weerstand tegen dat plan, maar ook mensen die nog gebruik maken van een tweetaktbrommer is dat behoorlijk schrikken. Lees ook de blog die ik eerder hierover schreef.
Afgelopen maandag (21-1) is er een bespreking over deze milieuzone geweest met afgevaardigden uit diverse wijken van Den Haag die gebruikmaken van 2-takt scooters/brommers als vervoersmiddel.
Lees hieronder het verslag dat Esther Langendam schreef die hierbij aanwezig mocht zijn.

Aanleiding is het invoeren van een milieuzone in Den Haag in 2020. En wat dat betekent voor een ieder die er te maken meekrijgt.
Gespreksleider was iemand van EMMA (experts in media en maatschappij), dit onafhankelijke bedrijf is ingehuurd door de gemeente Den Haag.
Aanwezig waren zes inwoners uit Den Haag en één uit Rijswijk.
De deelnemers waren willekeurig gekozen voor deze hoorzitting. (Drie mensen zijn niet op komen dagen bij deze bespreking).
Deze afvaardiging van bewoners bezitten een aantal oldtimers en/of scooters.
Één ding was zeker, zij waren het eens over de noodzaak van een schoner milieu, dat moet er komen. Echter voelt deze groep zich niet direct de grote boosdoener.
Diverse opties werden er gedaan om tot een schoner milieu te komen.
Bijvoorbeeld invoeren van een urenmax. om te kunnen blijven rijden met oldtimer.
Verplicht schone brandstof gebruik (diverse Eco brandstoffen).
Ook besproken werd de noodzaak van vervoer: het woon-werkverkeer en er kunnen diverse gezondheidsredenen zijn van mensen die geen gebruik kunnen maken van andere vervoersmiddelen.
Bij niet meer mogen rijden zou dat betekenen dat men weer in de auto zal stappen en ook de kosten voor OV kosten kunnen te hoog worden voor mensen met een lager inkomen.

De invoering van milieuzone in 2020 werd veel te snel ervaren. Geef mensen een kans om hun scooter/bromfiets in te ruilen tegen een premie, om over te stappen op bijv. elektrisch (scooter) rijden.
Een invoering van een milieuzone over vijf jaar werd als redelijk ervaren. Minimaal vijf jaar geeft tevens de ruimte om te wennen aan het idee van een invoering van milieuzone.
Voor oldtimers is een uitzondering gevraagd: die mogen blijven rijden d.m.v. bijvoorbeeld een app-max. urenrijden, en via het kentekenbewijs geregistreerd staan bij de RDW. Én op Eco brandstof rijden. Oldtimers rijden immers nog weinig op de weg.
Er volgen deze week nog twee hoorzittingen: één met ondernemers uit de branche en één met overkoepelende organisaties zoals de Puch-en Tomosclub Nederland.
5 reacties
Jan Moser
Geef de FEHAC de kans en de tijd samen met Future2Green een uiteenzetting te geven, wat schone benzine betekent voor ons milieu in de brede zin van het woord.
De gunstige effecten reiken veel verder dan het krampachtig in stand houden van milieuzone’s.
De CO2 wordt teruggedrongen, longpatiënten ervaren het uitblijven van rook en stank alseen weldaad.
De fijnstof wordt voor 70% gereduceerd.
Tolueen en Benzeen worden geëlimineerd.
Hoe kun je milieu nog meer dienen.
Momenteel wordt vanuit de zijlijn ethanol geïntroduceerd in benzine’s voor auto’s , motoren en bromfietsen, terwijl deskundigen wijzen op de hoge risico’s bij het gebruik van ethanol voor rubbers, pakkingen en slanaansluitingen.
Dan wil je toch niet op deze heilloze weg doorgaan.
Ik ondersteun de hoogleraar van de TU-Delft met zijn opmerking, dat ingeslagen paden door de politiek met betrekking tot milieudoelstellingen verkeerde keuzes zijn.
Zijn document stelt een heel andere aanpak voor van geleidelijkheid in de overgang naar een beter milieu en uit kosten overwegingen beter door de samenleving gedragen kunnen worden.
Triboron, Ecomaxx Bike Fuel 2, Aspen brandstof , Alkylaatbrandstof zijn veel gehoorde soorten, die kwalitatief beter zijn dan alle bestaande merksoorten voor 2- en 4-takt motoren.
In Zweden wordt zelfs van overheidswege subsidie verstrekt op schone benzine.
Nu Nederland nog!!
Hoogachtend J.H.Moser Alkmaar
admin
@Jan Moser
Dank u voor uw reactie!
Ik hoop dat de FEHAC samen met Future2Green de kans en de tijd krijgen, maar het lijkt er niet echt op, gezien het laatste bericht in het AD: //www.ad.nl/den-haag/groep-de-mos-wel-puch-en-tomos-in-het-weekeinde~a0f29f41/
Het blijft een symboolpolitiek.
Jammer!
Brigitte Looijer Lek
Ik had een vraag ik heb een 2 takt scooter een
Peugeot viva city een snor scooter moet ik deze ook weg doen of mogen we er op blijven rijden,want geld voor een elektra brommer hebben we niet en mijn man moet toch op zijn werk komen.
Het is toch niet de bedoeling dat de elite alleen nog mogen rijden en het volk die al monddood is gemaakt verplicht worden om zo’n brommer aan te schaffen want het keerpunt is namelijk dat die electra dingen niet tegen regen,onder het vriespunt en boven de 35 graden kunnen.Want dan vliegen ze in brand
Want zoals het hier voor gelegen word gaan we weer terug naar de oertijd.
admin
Beste Brigitte,
Persoonlijk ben ik het met je eens, met ook de reden, dat een tweetakt ook “groen” kan rijden met de juiste mengsmering.
Helaas: als de plannen doorgaan, wat nog even afwachten is, moeten alle tweetakten van de weg af.
Misschien dat er nog een regeling komt.
Het is dus even afwachten.
Patrick Eijs
Hallo, schande eindelijk een goed vervoersmiddel en dan dit?! Ze zien maar, maar rijd gewoon verder, ik hoop dat iedereen dat gaat doen kijk ff of mijn pagina
//www.facebook.com/2TAK-brommers-ACTIE-geen-verbod-Den-Haag-100281641399336/
Kun je tips en tricks geven