Eerste eitjes watersalamander uitgekomen

De kleine watersalamander heeft eitjes gelegd in de waterpest in de vijver.
Gisteren zag ik, dat de eerste waren uitgekomen.
Minuscule larven, kleiner dan muggenlarven, zwommen rond.
Nog niet veel, maar het vrouwtje is nog steeds bezig eitjes af te zetten.
Vandaag scheen de zon, dus ik heb de macrolens erbij gepakt om te proberen een larve op de foto te zetten.
Ze zijn zo klein, dat de autofocus niet werkt.
Dus handmatig scherp gesteld en ik moet zeggen, dat het aardig lukte!
Natuurlijk is dit een crop: ze zijn zo klein, dat het anders een zoekplaatje zou worden: zelfs watervlooien en dergelijke waren zichtbaar op de foto.

De laatste dagen ben ik weinig “op pad’.
Na de spanningen rond de hersenschudding van mijn dochters had ik geen energie en zin weg te gaan. Wel heb ik heerlijk in de tuin kunnen werken.
Van mijn dochter kreeg ik een heleboel geraniums (en prachtige zonnebloemen).
De bak bij het raampje dat ik gevuld had met petunia’s zit nu dus vol met deze prachtige bloemen…..

Ook zag ik weer een lieveheersbeestje: helaas erg donker en alleen mijn compact bij de hand.
Maar het is echt een tweestippelig lieveheersbeestje, de eerste in mijn tuin dit jaar.
3 reacties
Hanny
Wat leuk zo’n ieniemienie watersalamander. Straks is je vijver helemaal vol met die beestjes.
Leuk die bak met geraniums op die deur. Staat heel vrolijk.
Opa Water
Ja mooi hoor , echte amfibieën bijna altijd in en rond een waterplas maar ze verschuilen zich ook graag onder stenen en rotsjes ..
Oppassen met lopen , je zou door hun schutkleur er per ongeluk op kunnen stappen.
Geertje
Klopt opa Water 🙂
Gelukkig zijn ze bijna altijd onder en rond de stenen om de vijver.