Historie,  Stadsnieuws

De Schenk wijzigt mee met de wijzigende behoeften

Schenk
Verschillende hoogtes maken een vaart over de Schenk niet meer mogelijk hier

Eeuwen geleden zag Den Haag er totaal anders uit.
Het centrum zoals wij dat kennen op het zand, en erom heen het veen.
Het veen was erg belangrijk, want bij het verwijderen van een veenbodemlaag verkreeg je turf. Deze werd doorgaans gebruikt als brandstof.
Het gebied rond de Schenk was een rijk veengebied.

Molens naast de Schenk voor afwatering

Nieuwe Veenmolen
De Nieuwe Veenmolen: nog steeds schitterend!

Het was er echter waarschijnlijk altijd drassig en daarom groef men in of rond 1403 een afwateringssloot.
Deze sloot kreeg de naam ‘Scheysloot’ (van scheiding) omdat hij tegelijkertijd de grens tussen Den Haag en Voorburg markeerde. Dit werd later verbasterd tot Schenk, Schenkwatering of Schenkwetering.
Dat het de grens markeerde zie je ook nu nog aan de viaducten.
De Schenk vervolgt daarop zijn weg langs de wijk Mariahoeve en stroomt daarna door weilanden in Wassenaar, niet ver van de grens met Leidschendam. Het eindpunt ligt vlak bij kasteel Duivenvoorde in Voorschoten.

Het probleem van drassigheid bleef, dus werden molens gebouwd vanaf 1446.
Nog steeds zie je een aantal staan zoals de Nieuwe Veenmolen, waar ik hier al over schreef.
Door het gebruik van de molens, kon de grond ook gebruikt worden voor landbouw.

Prachtig fietspad
Schenk
Prachtig doorkijkje naast een tuinvereniging

Er is een mooi fietspad langs de Schenk.
Aan de ene kant loopt het spoor, aan de andere kant Randstadrail.
Prachtige volkstuinen maken de weg gevarieerd.
Ik lees dat Volkstuindersvereniging Mariahoeve in 2017 een onderscheiding kreeg “voor het burgerinitiatief dat heeft geleid tot het herstel van de oude waterloop De Schenk als ecologische verbindingszone en een aanzienlijke verbetering van de waterkwaliteit in de wijk Mariahoeve“.

Japanse Duizendknoop en nieuwbouw
japanse duizendknoop
Japanse DUizendknoop die verwijderd was. Dit jaar komt het even hard weer uit de grond

Over ecologie gesproken.
Langs de Schenk staat veel nieuwbouw.
Deze nieuwbouw had een extra obstakel, namelijk de Japanse Duizendknoop. Langs een deel woekerde deze plant. Nieuwbouw is dan onmogelijk, want de plant moet eerst weg. De invasieve exoot groeit als kool, zo nodig dwars door betonscheuren heen. Maar ook natuurlijk door bijvoorbeeld ondergrondse kabels, rioolbuizen, funderingen én niet te vergeten kademuren.
Maar het verwijderen van deze exoot is een grote uitdaging: hij is namelijk haast niet uit te roeien.

Uitputten duurt jaren en dan nog is de vraag of dat lukt: het wortelgestel groeit rustig door om verderop weer door te gaan.
Met wortel en al verwijderen is de manier, maar dan mag er geen centimeter over blijven, want een miniem stukje is genoeg voor deze plant weer opnieuw te beginnen.
De gemeente Den Haag besloot dus de Japanse Duizendknoop te verwijderen door het zeven van de grond en voor zover mogelijk alle bovengrondse resten handmatig te verwijderen. Helaas moesten daartoe een aantal bomen wijken.
Wat ik heb gezien lijkt de bestrijding gelukt. Het ziet er mooi uit als je erlangs loopt/fietst.

Fietsviaducten
fietstunnel
Vincent van Gogh fietstunnel

Naast de Schipholboog is er nog een andere bijzondere tunnel. De Vincent van Goghtunnel.
Deze beroemde schilder woonde 5 jaar op de Schenkweg. Nooit is er een straatnaam naar hem vernoemd (vreemd eigenlijk) maar de  tunnel op het IJsclubpad dat onder het spoor door gaat heet onofficieel De Vincent van Goghtunnel.

Schenk
pop art fietstunnel

En nog een tunnel hierboven.
Ik moest denken aan de kunststroming Pop Art.

Zonnepanelen
zonnestroom
zonnestroom voor de trams van HTM

Waar in vroegere tijden turf zorgde voor energie, liggen nu twee velden met zonnepanelen langs de Schenk.
Ik vond het een raar gezicht. Grasvelden verborgen door deze energiebronnen.
Eén deel was bestemd voor stroom voor de trams van de HTM zo las ik op een groot bord.

zonnepark t Oor
zonnepark ‘t Oor

Het eco-zonnepark ’t Oor aan de noordzijde van het fietspad (Loolaan Noord) bestaat uit 1000 zonnepanelen met daarachter een voedsel bos.
Beide zonneparken zullen zo’n 2 MWh opleveren, zo lees ik bij ‘t Oor Den Haag.

En zo is de omgeving van de Schenk veranderd. Transport gebeurt niet meer over dit water. Dit is ook niet meer mogelijk door verschillende hoogtes zonder aanwezigheid van een sluis (zie eerste foto).
Maar aan weerszijden zie je sporen waarover het openbaar vervoer rijdt.
Geen turf meer zoals in oude tijden, maar wel Zonneparken.
Landbouw is vervangen door voedselbossen en volkstuinen. Voor wat betreft wat ik zag in het deel van Den Haag dan.
Maar al met al: er is weinig veranderd, alleen een aanpassing aan de behoeften van de tijd. Alleen ruimte is beperkt geworden.

Please follow and like us:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.