Politiek,  Stadsnieuws

Bezuinigingen Openbaar Vervoer en de OV-chipkaart

Vanaf mei is het niet meer mogelijk met de strippenkaart te reizen in Den Haag.
Gelukkig is er nog wel het dalurenretour, waarmee je tegen een redelijk tarief kunt reizen buiten de ochtendspits. Maar verder ben je afhankelijk van de gruwelijke OV chipkaart of het kopen van een duur kaartje in de bus of tram.
De OV-chip kaart is (in vele gevallen) stukken duurder en makkelijk kan ik het ook al niet vinden. Ik weiger hem automatisch op te waarderen, dus ben steeds verplicht een oplaadpunt te zoeken het saldo aan te vullen.
En nog duurder zal het reizen worden; de tarieven zullen met maar liefst 15 tot 20% worden verhoogd! Ga maar eens met een groter gezin op stap….
Maar dit is nog niet alles….. In Den Haag zijn er plannen dat maar liefst 4 van de 9 buslijnen verdwijnen.


Enkele andere lijnen moeten worden ingekort. Of alle 12 tramlijnen kunnen blijven bestaan is nog niet bekend.
De aanbesteding van het openbaar vervoer in de steden levert namelijk maar een fractie op van wat eerder werd gedacht. Namelijk 20 miljoen euro, terwijl er 120 miljoen euro bezuinigd moet worden op het openbaar vervoer in de grote steden.
Een ramp dus, zeker voor mensen die wat minder mobiel zijn en de ouderen. Het verdwijnen in deze regio van bepaalde buslijnen (bus 14 en 129) maakte al heel wat los.
Niet iedereen is in staat te fietsen. Had ik niet begrepen, dat juist mensen uit de auto moesten?
Met deze maatregelen jaag je ze er juist weer in! Duurder en minder lijnen houdt in dat je de heilige koe gewoon houdt of er weer één aanschaft.

Maar nog even terugkomend op de OV-chipkaart.
Je hebt de keuze uit een persoonlijke of een anonieme.
De anonieme heeft als voordeel, dat iedereen deze kan gebruiken. Maar het nadeel dat ben je hem kwijt, je het saldo ook kwijt bent. Nog een voordeel; als je hem niet hebt geregistreerd op naam je inderdaad anoniem kan reizen.
Veel mensen, waaronder ik, hebben indertijd gekozen voor een persoonlijke. De reden was dat ik er maar liefst 6 moest aanschaffen en een link had gevonden waar ik ze gratis kon aanschaffen. Kijk, dat scheelde nogal. Gratis of een aanschaf van zes maal 7.50 Euro!

Als ik iemand tegenkom die me vraagt, wat hij moet doen, zal ik echter nu altijd zeggen een anonieme aan te schaffen.
Het enorme voordeel is, dat je dus altijd kan doen met jóuw geld wat je wilt. Wil je hem uitlenen aan één van je kinderen? Geen probleem. Want volgens de Algemene Voorwaarden (ja, onlangs heb ik die even nagelezen) mag je dus jouw OV-chipkaart niet aan een ander uitlenen.

Het lijkt misschien vrij vanzelfsprekend; het is toch een persoonlijk document? Maar toch; waarom mag ik niet doen met mijn geld wat ik wil? Waarom mag ik mijn kaart niet aan mijn kind geven, als zijn saldo op is? Hoort dat fotootje eigenlijk niet los te staan van het saldo wat erop staat?

En het grootste voordeel van de anonieme; raak je hem kwijt, hoef je nooit bang te zijn dat een ander er zaken mee uitspookt die niet door de beugel kunnen.
Verlies je de persoonlijke kaart hoor je dat terstond te melden bij de klantenservice of via info@OV-chipkaart.nl (en ja, doe dat maar, want je kan aardig in de problemen komen als je dat niet doet…..).



Please follow and like us:

4 reacties

  • Paul K

    Een typisch voorbeeld van ambtenarij die de regeltjes boven de mens stelt.
    Ik woon zelf in het buitenland en kom af en toe naar Den Haag toe. Als mijn broer werkt en ik wil mezelf verplaatsen dan moet ik ds een OV kaart kopen of een heel duur buskaartje.
    En dat geldt dus niet alleeen voor mij, maar voor alle toeristen.
    Officiele afleggerij door de overheid dus.
    Het is gek, maar als een mens ambtenaar wordt dan lijkt het meestal ineens of hij zijn menselijke gedeelte kwijt raakt…….

  • Lisa

    Ik vind het vreemd dat wij een systeem hebben dat overduidelijk niet goed werk. In andere landen kunnen ze het wel goed, waarom hier niet? Laatst hoorde ik dat als je reist met een HTM ov-chip kaart van Den Haag naar Delft dan betaal je twee keer een instap tarief omdat ze daar een andere maatschappij hebben. Hoezo makkelijk? En alleen maar duurder worden, is bezopen. Bus en tram lijnen gaan eruit, wordt alleen maar drukker en onveiliger, let maar op.

  • Ton

    @Paul K
    Vervelend en lastig volk, die burgers.
    Die hebben ook geen idee wat er onder ambtenaren leeft.
    Ze vonden het zelfs nodig een klaagsite op het web te zetten, vanwege dat vele onbegrip.
    Tenslotte zijn in Nederland de burgers er wel voor de ambtenaar en niet andersom
    In het Engels heet een ambtenaar een public servant.
    En dat is niet degenererend bedoeld maar geeft exact aan wat het standpunt dient te zijn waar vanuit de burger behandelt dient te worden.

    //www.lastvandeburger.nl/lvdb/publicaties/2_achtergrond/adviezen-ambtenaren-lastige-burgers-van-het-lijf-houden

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.