Stadsnieuws

Willemsparkbrug krijgt een nieuwe fundering

Willemsparkbrug
Druk bezig met nieuwe fundering Willemsparkbrug

Op dit moment krijgt de Willemsparkbrug een nieuwe fundering. Dit is nodig om verzakking te voorkomen  De brug steunt aan de oevers op landhoofden. Het landhoofd is het steunpunt van de brug in de oever en wordt meestal gevormd door een uitbouw van of aanbouw aan de oever.
Deze worden gesloopt bij de de Willemsparkbrug en opnieuw opgebouwd. Daarop komt een nieuw brugdek met een nieuw tramspoor.
Eergisteren nam ik even een kijkje bij de werkzaamheden.

Dat was nog niet heel simpel. Alles was verborgen achter schermen die voor de hekken hingen.
Geen wonder: de Mauritskade is een drukke weg, en zeker bij het kruispunt Parkstraat richting de Alexanderstraat nu onoverzichtelijk. Afleiding is gevaarlijk.

Willemsparkbrug
Werkzaamheden Willemsparkbrug en haltes Alexanderstraat

Vanaf de Parkstraat kan je alleen nog maar links- of rechtsaf de Mauritskade op. Rechtdoor, richting de Alexanderstraat is (vanzelfsprekend) niet meer mogelijk.
Aan weerszijden kon ik wel een foto maken van het vernieuwen van de brug: mooi!

Maar er verandert meer:

Tramlijn 1 krijgt nieuwe trams. Daarom past de gemeente vanaf 31 augustus 2020 de tramsporen en haltes aan. De veranderingen zijn ook belangrijk voor andere gebruikers van de Alexanderstraat.
In de nieuwe situatie zijn er nieuwe haltes. Ook is het openbaar vervoer beter toegankelijk voor rolstoelen en is er meer ruimte voor fietsers.
De haltes Javastraat en Mauritskade worden breder gemaakt voor rolstoelen. Ook wordt de kruising Alexanderstraat-Mauritsstraat vernieuwd evenals het riool.

De haltes Javastraat en de halte Mauritskade krijgen bredere perrons. Ze zijn hierdoor beter toegankelijk voor rolstoelen en scootmobiels. Ook worden de haltes langer zodat tram en bus niet meer op elkaar hoeven te wachten. Waar dit kan sluiten ze aan op het zebrapad.

Alle werkzaamheden duren naar verwachting tot eind februari 2021.

Please follow and like us:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.