Stadsnieuws

Tram van de toekomst in Haags Openbaar Vervoer Museum



Een levensgroot model (een zogeheten mock-up) van de nieuwe Avenio-tram die Siemens in opdracht van HTM gaat maken, was vandaag te zien in het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM).
Veel nieuwsgierigen kwamen op de mogelijkheid deze tram te bezichtigen af.
Wie nieuwsgierig is; ook volgende week zondag kan je hem bekijken!




Persoonlijk vind ik de vormgeving erg mooi.
Wat ik een groot nadeel vind, is dat de paden erg smal zijn. Zeker als het druk is, zal het lastig zijn elkaar te passeren.
Fijn vind ik, dat nietmand meer via een trap de tram binnen gaat; hij is gelijksvloers. Prettig als je met rollator, rolstoel of wandelwagen wilt instappen.





Voor mensen in een rolstoel is weer een apart deel ingericht.
Riemen om jezelf aan vast te zetten zijn er (nog?) niet.
Wel hangt er een haak waaraan een rolstoel vastgeklemd kan worden.
Maar nog niet bekend is of deze ook daadwerkelijk uitgevoerd zal worden in de originele uitvoering.

Overleg moet nog plaats vinden voor welke oplossing gekozen zal worden, omdat men bang is dat bijvoorbeel een ”grapje” uitgehaald zal worden door de haak aan iemands broekriem wordt bevestigd.
Wat er gebeurt als diegene uitstapt en de tram wegrijdt moet je je niet voorstellen…..

Of fietsen zullen worden toegelaten is ook niet bekend; de ruimte is erg beperkt.
Misschien, net als bij Randstadrail na 19.00 uur, maar ook dat is nog niet zeker.







Prachtig is het bestuurdersdeel. Ruim overzicht en een makkelijke bediening van alle knoppen.
Een stootbumper ontbreekt. Wel is extra veiligheid toegepast, onder andere door middel van de ronding en de hoogte (lees laagte) waardoor bij een aanrijding voetgangers of fietsers minder risico lopen.
De bumper is overigens wel hard, maar er worden onder andere stootrubbers aangebracht, waardoor bij een botsing met bijvoorbeeld een andere tram bij een snelheid van 25 kilometer per uur alleen de bumper moet worden vervangen en hij dan weer kan doorrijden.


Omdat de regio Haaglanden groeit vindt men goed openbaar vervoer belangrijk om alle mensen op een prettige manier te kunnen vervoeren. Daarom werkt Haaglanden samen met HTM en de gemeente aan het openbaar vervoer van de toekomst. De meeste lijnen worden de komende jaren aangepakt: met moderne en ruimere trams, comfortabele halten en actuele reisinformatie.

De nieuwe tram van het type Avenio wordt gebouwd door de Siemens-divisie Rail Systems in Wenen, Oostenrijk. De eerste van in totaal veertig vierledige voertuigen zullen naar verwachting in het najaar van 2014 in de dienstregeling van Den Haag en omgeving worden ingezet. De trams dienen o.a. ter vervanging van de huidige oudere GTL-8-voertuigen. Elke Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100 procent lagevloertram is. Bij de Avenio is bijzondere aandacht besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar ook aan een lage slijtage van wielen en rail. Volgens de fabrikant is de Avenio een van de stilste lagevloertrams ter wereld.

Benieuwd naar de technische gegevens? Klik hier (pdf).

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.