Stadsnieuws

Kâhwe klâhwe 2022 op de boulevard

Kâhwe klâhwe 2022
Kâhwe klâhwe 2022: gezellig allemaal brommertjes bekijken

Oef! Wat is het lang geleden dat ik een blog schreef. Het was zo waanzinnig druk en ik had zo veel te doen, dat het even niet lukte. Maar, voor de Kâhwe klâhwe 2022 leg ik vanzelfsprekend alles even opzij!
Het is 30 januari én de laatste zondag van januari. Dat betekent de meeting (en vroeger ook tourrit) van oude Puchjes op Scheveningen. De Kâhwe klâhwe.

Kâhwe klâhwe 2022
Drie markante personen. Bosz de Kler links, die vaak een Kâhwe klâhwe organiseerde, in het midden zijn vriend met de kleurrijke brommer (wat overigens geen Puch is maar die hij voor zijn werk -slotenmaker- gebruikt) en rechts Roos

De naam van de meeting heeft altijd Kouwe Klauwe geheten, alleen heeft Marnix Rueb het ooit in plat fonetisch Haags geschreven op een poster met Haagse Harry. Sindsdien heet hij Kahwe klahwe. Ik wist dit niet en begrijp nu waarom het vaak anders wordt geschreven.
In 2020 was de 31ste editie, en zoals iedereen weet was die erna niet meer mogelijk. Niet alleen door het tweetaktverbod, maar ook door corona.

Kâhwe klâhwe 2022
Weer op pad. Wel samen toeren….

Dit jaar was er geen tourrit. Niemand wilde zijn “klahwe” branden aan de organisatie. Maar, een meeting werd het wel!
Het was gezellig en veel mensen waren op hun bijna nieuwe, glimmende tweewieler of juist hun brommer met patina, naar de boulevard gekomen.
Trots vertelden ze hun nieuwe en oude verhalen. Hoe ze als jonge knul reden en hun brommer even hard weer van de hand deden als ze auto mochten rijden. Om erna op latere leeftijd toch weer één of meerdere Puchjes aan te schaffen.

Kâhwe klâhwe 2022
Rechts de “Oudste Haagse Puchrijder”

Ik moest even mee, want ook de oudste Haagse Puchrijder was aanwezig. 85 was hij en nog steeds reed hij rond op zijn dierbaar bezit.
Want eigenlijk gaat het daarom: het is een dierbaar bezit.

De meeste mensen die daar aanwezig waren, hadden nog heel veel dagdelen over van de ontheffing van de afgelopen periode. Je mag met een oldtimer namelijk 40 dagdelen door Den Haag rijden. Maar omdat de meeste mensen zuinig zijn op hun bromfiets, rijden ze er amper op.
Dat was ook één van de punten van verzet ten aanzien van het verbod op het rijden met een tweetakt. Ook gebruiken de meeste bestuurders een mengsmering die amper belastend is, zoals Aspen en Triboron.

 

Meer foto’s van deze gezellige middag?
Kijk hier. Onbewerkt, en direct uit de camera. Herken je jezelf en wil je hem beter/groter voor privé gebruik? Mail me gerust op info@haagsallerlei.nl

 

Please follow and like us:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.