Politiek,  Stadsnieuws

Extra raadsvergadering aanbesteding Openbaar Vervoer



Foto’s: Richard Mulder  

Iedereen kent vast de perikelen rond de aanbesteding van het Openbaar Vervoer.
De Tweede Kamer heeft besloten deze verplichting uit te stellen. Dit omdat zij namelijk bezig is met het opstellen van een wet, die ervoor zorgt dat het openbaar vervoer niet aanbesteed hoeft te worden in de grote vier steden. Wanneer dit voorstel aangenomen wordt in de Kamer, zou de HTM gered zijn van vermarkting.
Ondanks dit gegeven wilde de gemeente Den Haag dit toch doorzetten.




Vanavond kwam de Haagse gemeenteraad ‘s avonds bijeen op initiatief van de SP, die fel tegenstander is van de aanbesteding, in een extra gemeenteraadsvergadering om te voorkomen dat het busvervoer van de HTM aanbesteed zou worden. Veel mensen van de HTM waren hierbij aanwezig.

In het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden zal morgen een besluit genomen worden over de aanbesteding van het Haagse busvervoer. Het stadsgewest Haaglanden wordt gevormd door de gemeente Den Haag en de omliggende gemeenten. Nu het hoogste democratische orgaan in Den Haag, de gemeenteraad, het SP-voorstel heeft aangenomen verwacht Van Kent dat de aanbesteding uitgesteld wordt. “Haaglanden kan dit democratische besluit van de gemeenteraad niet negeren, anders hebben ze een groot probleem met de Haagse gemeenteraad. Ik verwacht daarom dat de aanbesteding uitgesteld wordt, tot dat de Tweede Kamer besluit om de verplichting voor aanbesteden af te schaffen. Zodat de HTM Haags met een hoofdletter H kan blijven”.

Misschien ben ik wat sceptisch, maar ik vraag me af of deze motie niet leidt tot een teleurstelling voor de HTM.



Please follow and like us:

Eén reactie

  • jan

    Ik heb me nooit verdiept en behalve respect voor het beroep kan ik alleen maar oordelen over wat ik weet van organisatiekunde, politiek en werkvloer. Kortom geen specialist dus kan onzin zeggen nu!
    Maar wat ik vind is dat ik de HTM helemaal niet meer zo haags vind!! Ze zijn een commercieel bedrijf geworden dat ook in het buitenland actief is en investeert. Ik geloof ook niet dat alle centen dan hier blijven hangen die ze winst maken!! Als ik personeel praat en zie dat langere werktijden aan de orde zijn (of pensionado’s terug vragen) dan is het gewoon en bedrijf! Waarom zou je dat willen behouden als iemand het goedkoper kan met betere voorwaarden of op zijn minst dezelfde voorwaarden voor personeel dat ze overnemen?

    Aan de andere kant zie ik dat veel overheids of semi overheidsinstellingen die ooit commercieel moesten worden (en aanbesteding altijd de goedkoopste oplossing was voor de bevolking, ) dat dat geloochenstraft is! Zie de zorg en NS en Vestia! Bij allen is de burger steeds duurder uit gebleken terwijl ze nu nog zeggen dat het anders nog veel duurder was geweest! Tja! Ik vraag me af of beschermen van een commercieel bedrijf wel belastingcenten moet mogen kostten terwijl aan de andere kant alles wat aanbesteed is voor de Burger ook slecht uitpakte!! Maar als ik in deze moest kiezen: AANBESTEDEN!! Het was en isde laatste jaren al schraalhans troef en ik wil dat openbaar vervoer overal en altijd te vinden is.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.