Code rood op de heetste dag in deze rij

Hier de Oranjestraat in Vrederust: de Riddersdreef
Vrijdag 25 juni is code rood afgeroepen.
Voor het eerst dat dit gebeurt wegens de hitte.
Het is dan ook echt warm. Wat zeg ik, heet!
Bij mij in huis is het niet meer koel te houden, ondanks dat alle ramen en deuren dicht blijven en we proberen te koelen in de ochtend en avond.
De nieuwe daken hebben in de winter zijn voordeel, maar in de zomer houden ze de hitte vast.
De ventilator maakt het toch wel iets leefbaarder 🙂
Veel jongeren zijn dan ook blij, want velen mogen naar de voetbalwedstrijd kijken vannacht.
Om 01.00 speelt Oranje tegen Tunesie. Hoewel, dit kan nog veranderen als er inderdaad onweer plaatsvindt.

Dit weer is voor iedereen lastig. Zeker als het zo heet wordt als morgen! Terecht dat code rood is aangekondigd.
Maar voor ouderen, mensen met een ziekte onder de leden en dak- en thuislozen is dit helemaal gevaarlijk.
Gelukkig heeft de Gemeente Den Haag diverse plekken aangewezen waar iedereen welkom is om in een koele ruimte lekker bij te komen, wat te drinken en te zitten.
Kijk op deze link waar allemaal en wat je het beste kan doen tijdens de hitte.
Dieren hebben daar natuurlijk niks aan: voor hun is het wachten tot de temperatuur weer zakt.
Zo ook voor deze ooievaars.
Het is inderdaad het bekende ooievaarskoppel, hier met 2 jongen in het nest.
De oudste maakt vliegbewegingen. Het zal niet lang meer duren voor hij gaat uitvliegen.