Overweging

Onderwijs is duurzame oplossing voor zwakkere wijken

Wat is de beste start voor de toekomst?
Natuurlijk onderwijs.
Vrederust. Een wijk met veel mensen uit een andere cultuur; rijk aan diversiteit.
Een wijk met twee basisscholen. Ik praat nu niet over de speciale scholen.
Als je in een wijk woont, is je eerste gevoel je kind te sturen naar die school waar hij ook de kinderen ontmoet, die hij buiten ziet als hij na school naar huis gaat en buiten mag spelen.
Helaas, ook ik was zo naief.


Ik moet eerlijk bekennen, dat ik ook nauwelijks anders kon door mijn handicaps die een grote rol speelden met mijn jonge kinderen.
Wat blijkt nu? Beide scholen scoren niet goed/voldoende volgens de kwaliteitskaart.
Niet elk kind heeft daar ”last” van. Mijn kinderen wel. Mijn oudste dochter bleek na een test die we uit eigen zak hebben betaald dyslexie te hebben. Had de school dat eerder bemerkt, was zij veel eerder beter begeleid en had ze makkelijker een betere middelbare school aangekund. Want haar taalachterstand was gigantisch al heeft zij wel extra les gehad. Helaas bleek dat niet afdoende.
Mijn tweeling werd gedurende een periode, net als mijn oudste dochter, gepest waar hun school naar mijn en hun mening weinig of niets aan deed ondanks contact.
Het heeft hun veel pijn gedaan en ook geblokkeerd in hun mogelijkheden en prestaties.

Wonen in een krachtwijk is niet voor iedereen eenvoudig.
Je ziet hoe kinderen om je heen de boot missen. Niet meer naar school gaan, omdat het toch niet lukt. De motivatie verliezen, omdat ze toch geen kansen hebben.
Ook de middelbare scholen in de omgeving zijn vaak zwak.
Maar onderwijs; het is de basis voor de toekomst! Voor elk kind.

Het lijkt er steeds meer op, dat we de kant opgaan van Amerika, dat je alleen als je in goede wijken woont een kans krijgt.
De basis voor je toekomst wordt tenslotte in je jonge jaren gelegd.
Wil je dat je kind goed onderwijs krijgt, moet je dat als je in een zwakke wijk woont vaak elders zoeken. Is dat goed voor kinderen?
Ik vind van niet. Kinderen horen in hun eigen buurt te blijven, al was het alleen maar dat ze naar school kunnen lopen in plaats van met de auto gebracht te worden. Buiten kunnen spelen met hun klasgenootjes.
Maar als alle mensen die het zich kunnen veroorloven hun kind elders naar school sturen, zal de kwaliteit van een school achteruit gaan, al was het alleen maar omdat er alleen gedemotiveerde kinderen de lessen volgen. De goede leerlingen verdwijnen namelijk en alleen zwakkere blijven over. Je moet als onderwijzer wel heel stevig in de schoenen staan iedereen ”bij de les te houden”.

Gedemotiveerde kinderen zorgen voor een gedemotiveerde wijk.
In een krachtwijk kan je tonnen pompen, maar als het onderwijs slecht is, zal een wijk er niet bovenop komen. Want juist onderwijs en opleiding zorgen ervoor, dat kinderen een toekomstperspectief krijgen en zien. Krijgen zij die kans niet, dan is schooluitval en demotivatie het resultaat. Dus vervelende hangjongeren en criminaliteit. De werkloosheid zal stijgen en een wijk verpaupert. Mensen met een midden- en hoger inkomen willen niet meer in een dergelijke wijk wonen en verhuizen terwijl dure (koop)woningen om de wijk ”op te pimpen” leeg blijven staan.
Middenstand verdwijnt of wil zich niet vestigen, want er wordt te weinig besteed (buiten alle inbraken) door de lage inkomens van de bewoners.
Een vicieuze cirkel ontstaat dus.

Zie ik dit te simpel?
Nee, ik denk van niet.
Ik zie het om me heen gebeuren. En het maakt me bang voor de toekomst.

Dus wil je een oplossing om een wijk ”op te waarderen” zal je moeten beginnen met de basis. Onderwijs dus. Natuurlijk zal ook de rest aangepakt moeten worden (veiligheid, gezondheid enz. enz.) maar begin bij de basis, want dat is de fundering.

Please follow and like us:

2 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.