Stadsnieuws

De meettram, eigenlijk wel een heel bijzondere tram

De meettram
Hé! Wat een vreemde tram: de meettram?

Heeft u hem wel eens gezien? De meettram?
Onlangs reed hij me voorbij en ik vond hem zo bijzonder, dat ik snel een paar kiekjes maakte, voor hij me voorbij was.
Vandaag zocht ik op het web voor meer informatie. En ik kwam erachter, dat de meetteam toch wel heel speciaal is.

Op Facebook lees ik over dit type tram:
De Presidents’ Conference Committee-Car, afgekort PCC-carPCC-tram (in het Nederlands) of kortweg PCC, is een van oorsprong Amerikaans trammodel. De PCC-car was van een revolutionair ontwerp met vernieuwingen als een zelfdragende carrosserie (voor een lager gewicht), mechanische ventilatie bij de aandrijving (voor meer kracht) en het gebruik van rubber in de ophanging (voor een stillere loop). Een opvallende kenmerk is het -voor die tijd- zeer gestroomlijnde ontwerp. De productie liep van 1935 voor het origineel tot in de jaren 90 voor trams op basis van PCC techniek.“.

De meettram
Heel het spoor wordt gemeten

In 1949 werd aan de Haagse tram (HTM) de eerste PCC-tram afgeleverd. Tot en met 1975 werden er 234 trams van het type PCC in dienst gesteld. In 1993 gingen de laatste exemplaren buiten dienst. Althans, voor het personenvervoer. Want tram 1315 heeft een nieuwe functie gekregen.
In 1991 werd de 1315 namelijk in eerste instantie verbouwd tot pekelwagen. Deze tram kreeg bij deze verbouwing een tweede stroomafnemer op het dak. Tegen het einde van het millennium verloor de 1315 deze functie en werd verbouwd tot meetwagen.
Inmiddels is de 1315 verbouwd zodat deze ook voor de RandstadRail lijn kan worden gebruikt. Bijzonder is dat deze PCC-tram nu twee bestuurscabines heeft, zowel aan de voor- als aan de achterkant (kijk ook hier).

De meettram
het licht van de lasers goed te zien hier

Bijzonder aan de tram zijn de lasers: op de foto’s kan je ze goed zien schijnen. De meettram is uniek in Nederland. Hij maakt het mogelijk om op korte termijn te zien hoe de rails erbij liggen. Door met een tram te meten wordt het spoor ook daadwerkelijk belast en worden verborgen gebreken opgespoord.
Zie je deze tram dus een keer langsrijden, dan weet je nu een beetje het verhaal erachter.

Please follow and like us:

3 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.