Kunstwerken Loevesteinlaan weer terug op sublieme wijze
Den Haag Zuidwest heeft enorm veel kunst in, om en op gebouwen.
Veelvuldig zijn in dit stadsdeel op en aan de muren de meest prachtige objecten aangebracht.
In 2008 werd een boek uitgebracht “Goede sier gemaakt” (monumentale kunst in Den Haag Zuidwest). Dit boek geeft een inventarisatie van alle kunstwerken uit dit stadsdeel uit de periode 1945 tot 1970. Omdat in de afgelopen (en komende periode) veel sloop plaatsvindt (de herstructurering) werd opdracht gegeven voor dit boek, om ervoor te zorgen dat de monumentale kunst zo weinig mogelijk verloren zou gaan.
Aan de Loevesteinlaan waren prachtige keramische reliëfs van kunstenaar Jacques van Rijn aangebracht op de kopgevels van de Hengelolaan en Genemuidenstraat.
Zoals iedereen weet, werd ook hier sloop en nieuwbouw gepleegd en verdwenen deze reliëfs.
Gelukkig zijn ze binnenkort weer te bewonderen en vlak bij hun oorspronkelijke plaats, namelijk op de Loevestenlaan aan de zijde van het Zuiderpark schuin tegenover Pharos.
Kunstenaar Toby Paterson (Glasgow, 1974) ontwierp voor de keramische ornamenten een eigentijdse setting “Resetting” waardoor het werk ‘als herkenbaar baken voor de buurt bewaard blijft’.
Vandaag nam ik even een kijkje.
In de omschrijving van het boek “Goede sier gemaakt” staat de omschrijving van de kunstwerken op pagina 86 omschreven: zeer interessant te lezen!
Ik citeer een paar stukken.
– “verschillende elementen verwijzen naar de opbouw”; hoe frappant toen wederopbouw en ook de laatste tijd wederopbouw om Escamp uit een neerwaartse spiraal te krijgen.
– “Terugkerend in beide reliëfs zijn de gestileerde mensfiguren afgebeeld met voorwerpen in de bouw, bomen als symbool voor groei en herstel van het land, en het gezin dat werd gezien als hoeksteen van de naoorlogse samenleving”; een betere plaats dan het Zuiderpark is gezien dit citaat niet denkbaar. Het Zuiderpark, een plaats waar mensen en gezinnen samenkomen, bomen en groen, voor mij symbool voor herstel van alle vervuiling die een stad met zich meebrengt.
Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijke kunstwerk eruit zal gaan zien, maar op dit moment kan ik alleen maar enthousiast zijn.
3 reacties
Vincent de Boer
Het bijzondere is dat je nu tussen de ornamenten van van Rhijn kan lopen en de achterkant bekijken. Je ziet de vage kleur van het behang en zelfs ergens een stopcontact. De mortel van het cement is gemaakt van puin van huizen uit Bezuidenhout, hetzelfde waar de heuvels van het Zuiderpark van zijn gemaakt. Tussen de ornamenten zitten nog allemaal voedsel resten, zoals krabbenpoot van vogels (?) die er de afgelopen tien jaar hebben genesteld. Het is verticale Haagse archeologie!
Gerard van den IJssel
THANKS!!
//denhaagfm.nl/2013/06/17/gesloopte-kunst-terug-in-escamp/
Gerard
Pingback: