Stadsnieuws

Tram en Randstadrail botsen op Laan van Meerdervoort



Op de Laan van Meerdervoort in Den Haag ter hoogte van de Conradkade zijn vanmorgen rond 8.50 een tram en een voertuig van Randstadrail tegen alkaar aangebotst.
Het voertuig van Randstadrail 3 was bijna in tram 11 gereden en de klap was zo groot, dat beide voertuigen ontspoorden.
Gelukkig was er geen spraken van zwaar gewonden; niemand hoefde naar het ziekenhuis worden vervoerd voor zover bekend.
Wel moest de Laan van Meerdervoort in beide richtingen door de politie afgezet worden.
Verkeer en Waterstaat deed onderzoek, omdat een voertuig van Randstadrail bij het ongeval betrokken was.
Beide verkeerslichten voor de trams zouden op het sein ´groen´ hebben gestaan.




Bij de wielen van het Randstadrailvoertuig moesten eerst stenen weggehaald worden, omdat het voertuig zich in de weg had gewerkt.




Omdat de brandweer geen kraanwagen ter beschikking had, werd elders een kraanwagen ingehuurd om de tramstellen op de rails te zetten.
Grote plateau’s werden op de grond gelegd voor stabiliteit van de gorte kraanwagen.




Eerst werd tram 11 in de kettingen gehangen




Waarna hij door de kraan werd opgetild, zodat het voertuig van Randstadrail vrij kwam te staan.




Hierna werd de tram weggeduwd door een materiaalwagen van de HTM,




waarna de kraan hem weer op de rails kon zetten.



Please follow and like us:

4 reacties

  • Ton

    @Ferry
    Je hebt geen voorrang te némen en veel erger is, dat ze het klaarblijkelijk geen van beiden hebben zien aankomen.
    Als ze zulke grote dingen al niet zien, dan verkeren we allemaal constant in gevaar en dan zal het ook niemand verbazen dat ze bij minimaal 1 ongeluk per dag zijn betrokken.
    Daarnaast ben ik van mening dat ze gewoon, net als elk ander gemotoriseerd voertuig een WA verzekering moeten hebben.
    Nu zijn ze niet verzekerd en hebben ze een legertje advocaten dat er voor zorgt dat, al is het jouw schuld niet, je bij schade er toch zelf voor mag opdraaien.

  • Geertje

    @Ton en Ferry
    Inderdaad zou je zeggen dat RR voorrang had in het geval dat beide lichten op ‘wit’ stonden.
    Maar feit is, dat de tram al ver over de kruising was, terwijl hij net de halte achter de rug had terwijl de RR geen halte achter de rug had en zich in de tram heeft geboord ver op de Laan van Meerdervoort.
    Ook is het kruislunt erg onoverzichtelijk; waar let je als bestuurder eerst op? Juist, de voetgangers, fietsers en dergelijke.
    Beter zou zijn, als het sein niet tegelijkertijd op ‘wit’ zou staan.
    En inderdaad, zoals Ton zegt, je hebt voorrang, maar moet je hem altijd nemen?
    Ik denk dat de felle zon en de onoverzichtelijkheid van het kruispunt alsmede de drukte van de spits parten heeft gespeeld in dit ongeluk.
    Gelukkig zijn er geen zware gewonden gevallen en is het eigenlijk alleen materiele schade. Een groot geluk bij een ongeluk!

  • Ferry

    Uiteraard Ton , heb je geen voorrang te NEMEN..
    En het zal ook ongetwijfeld niet de bedoeling geweest zijn van beide wagenvoerders.
    Gelukkig waren er geen gewonden , en de schade relatief gering .
    Wat rest is lering trekken om dit soort incidenten hier en op andere moeilijke kruispunten zo klein mogelijk te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.