Overweging,  Politiek

Snorfiets verbannen van het fietspad?    

Puch snorfiets
Mijn mooie Puch snorfiets

Hierboven zie je mijn trots: een  snorfiets. Een echte (dames) Puch.
Deze heeft een blauw kenteken en ik mag me dus op het fietspad voortbewegen.
Toen ik mijn autorijbewijs moest inleveren (omdat ik werd afgekeurd) heb ik deze ingeruild voor een “brommer rijbewijs”.
Het geeft me een enorm vrij gevoel: niet dat ik niet graag fiets, maar met zware boodschappen (vandaar de grote fietstassen) is het een stuk prettiger en natuurlijk kan ik zo veel grotere afstanden overbruggen.

invalidewagen
invalidewagen neemt bijna hele breedte van fietspad in beslag

Ooit had ik de keuze: een blauw of een geel kenteken. Natuurlijk koos ik voor de blauwe versie. De weg is me veel te gevaarlijk. Veel (zeker oudere) mensen denken zo. Het fietspad is veel rustiger en minder gefokt rijden.  Je wordt als brommer zo van de weg gedrukt, zeker als een rijbaan wat smaller is. En je mag niet zo hard als de automobilisten, dus meegaan met de meute is onmogelijk. Zoals mijn man het zegt: het is onmogelijk een dynamisch geheel te creëren.
Ik voel me relatief veilig op het fietspad, mits er geen appende fietsers voor me rijden (die het liefst met meerderen naast elkaar rijden), een scooter met een grote snelheid me voorbij wil racen of een brommer met geel kenteken denkt dat hij met 50 er makkelijk voorbij kan en dat het liefst toeterend doet. Of een stoet wielrenners die me inhalen (nee, er is nog geen maximum snelheid op het fietspad).
En een situatie die me vandaag overkwam.
Hierboven zie je een invalidewagen die me met ik schat een kilometer of 35 slingerend voorbij reed. Ik moet zeggen, het ging maar net…….
En ja, deze wagens mogen op het fietspad (overigens ook op de weg en de stoep). En ja, zij hebben niet de snelheidsbeperking van 25 km/u.

Nu gaan er steeds meer stemmen op de snorfiets te verbannen naar de rijbaan.
Ik vind dat werkelijk belachelijk.
Een échte snorfiets is echt niet breder dan een fiets. Alleen het frame is steviger en robuuster. Een scooter is wel breder, zeker de retro modellen. Maar dat is een groot verschil met een snorfiets!
Maar dan nog. Je mag niet harder dan 25 kilometer per uur op het fietspad: hou gewoon een beetje rekening met elkaar….
Stel dat je als snorfietser of snorscooter op de rijbaan wordt verbannen, hoe onveilig wordt het dan voor zowel de automobilist als de tweewieler?
Hoeveel verkeersdoden zal dat veroorzaken?
De helmplicht is echt niet hetgeen waar ik me druk om maak, maar ik zou me op bijvoorbeeld de Erasmusweg of Melis Stokelaan zeer onprettig voelen.

Ik zou pleiten voor betere handhaving van de snelheid en verdeling: want hoe vaak rijden er wel geen brommers of scooters op het fietspad met een geel kenteken?

Please follow and like us:

2 reacties

  • Joyce & Dicky

    Volgens mij los je het op als je handhaaft qua snelheid op het fietspad en indien de snorfietsen zijn opgevoerd – want dat is vaak het probleem bij de (bijna) ongelukken op het fietspad – moet je ze gewoon vernietigen.
    Misschien radicaal, maar wel duidelijk. Je neemt willens en wetens een verhoogd risico en hiervoor zijn de snorfietsen niet gebouwd.

  • Freek Kraak

    Ja, ik ben ook voor handhaving. Laat degenen die sneller willen op de rijbaan brommen.
    Handhaaf daar alleen op vervuiling en de daar geldende maximum snelheid (en gevaarlijk gedrag natuurlijk, dat komt ook nog al eens voor, dat is volgens mij art. 25 van de Wegen- en Verkeerswet).

    Op het fietspad moeten de snelheidsduivels en vervuilingsmonsters worden geweerd met een strenge aanpak.
    De politie zal wel weer zeggen dat ze daar geen tijd voor heeft. Maar indertijd waren er onverwachte flitsacties van de politie om mensen weer licht op de fiets te laten voeren. Dat mag van mij ook wel weer eens trouwens, want deze waren absoluut succesvol.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.