Natuur/milieu

Landschapsvervuiling door TenneT




Hier schreef ik al over het megatransport van drie transformatoren naar het nieuwe hoogspanningsstation in Wateringen.
Vanzelfsprekend was ik erg nieuwsgierig waar het transport geëindigd was en ben een poos terug erheen gefietst.
Ik vond het een trieste aanblik.
Het prachtige landschap dat ik eerder kende was voor mijn gevoel volledig vernield.
Kijk eens naar deze log; was het niet een prachtig gebied? Helaas was het in 2007 al een teleurstelling wegens de werkzaamheden een waterberging te creëren om bij enorme wateroverlast een tijdelijke opslagplaats te krijgen.
Ik hoopte dat het in de toekomst weer een mooi wandelgebied zou worden als alles was afgerond.






Helaas; de prachtige molen staat nog steeds te pronken, maar het beeld is nog verder vervuild door de hoogspanningsmasten van TenneT.
Ik hoop dat over een aantal jaar het weer een mooi wandelgebied zal worden, maar als het na 3 jaar er nog steeds niet uitziet zoals ik in mijn herinnering heb, dan vraag ik het me af.
Voorlopig blijf ik genieten van de Uithof, zolang dat nog kan!

Nog even ter herinnering:
Een langdurige bezwaar- en beroepperiode was al doorlopen tegen het voornemen van TenneT om bij het Wateringse Veld (nog wel in een groene zone) een schakel- en transformatiestation aan te leggen. Er werden zelfs kamervragen gesteld, waarbij een alternatieve lokatie werd voorgesteld.
Het ging niet alleen zozeer om dit station zelf, maar ook om de hoogspanningsmasten die voor de energietoevoer noodzakelijkerwijs geplaatst moesten worden. Dit zou gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zeker ten aanzien van kinderen. Lees voor meer info ook hier.
TenneT liet zich niet vermurwen; de kosten en geplande tijd waren absoluut noodzakelijk om tijdig de benodigde energietoevoer te kunnen kunnen waarborgen; vergunningen waren reeds verleend dus niets kon de bouw meer tegenhouden.
Wel werd toegezegd een deel van de leidingen ondergronds aan te leggen. Echter maar voor een klein deel; de kosten voor ondergrondse aanleg zouden zo’n 10 miljoen euro per kilometer duurder zijn.

Please follow and like us:

3 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.